ساندویچ پانل به مصالحی گفته می‌شود که با علم و تکنولوژی روز دنیا برای به کارگیری در صنعت ساخت و ساز، بناهای پیش ساخته، سوله و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. علت نام‌گذاری این سازه به دلیل شباهت آن به ساندویچ می‌باشد. این مصالح از دو لایه ورق فولادی که بین آن یک لایه عایق بسیار سبک قرار دارد تشکیل شده است. ورق‌های تشکیل دهنده ساندویچ پانل با توجه به نوع کاربرد پانل‌ها در صنعت ساختمان سازی، متفاوت است. لایه بیرونی این پانل از جنس فولاد بوده و در سه نوع آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه جهت پوشش هسته پانل استفاده می‌شوند. در ادامه مطلب به بررسی اجمالی درباره انواع ورق ساندویچ پانل می پردازیم.

بهترین انواع ورق ساندویچ پانل

استفاده از پانل‌ها به دلیل داشتن مزیت‌هایی مانند مقاومت در برابر نفوذ آب، قیمت مناسب، حمل و نصب سریع و کیفیت بالای ساخت، به عنوان بهترین جایگزین برای مصالح‌ ساختمانی سنتی پیشنهاد می‌شود. ورق‌های گوناگونی که در ساخت ساندویچ پانل استفاده می‌شود بر اساس نوع کاربردی که باید در سازه‌ها داشته باشند، از مواد اولیه متفاوتی تشکیل می‌شوند. بنابراین برای انتخاب بهترین ورق پنل ساندویچی باید اطلاعات دقیقی در رابطه با مزایا و معایب هر یک داشته باشید.

ورق آلوزینک

یکی از پرکاربردترین انواع ورق ساندویچ پانل، ورق آلوزینک است. ورق آلوزینک از گالوانیزه نورد شده با ترکیب آلیاژهایی از آلومینیوم، روی و سیلیکون ساخته می‌شود. عنصر آلومینیوم جهت مقاومت در برابر خوردگی و عنصر روی نیز جهت افزایش خاصیت ضد سایش استفاده می‌شوند. ورق آن از نوع سوپر پلی استر کوره‌ای بوده و ضخامت لایه بیرونی آن ۲۵ میکرون و ضخامت لایه درونی آن ۷ میکرون می‌باشد.

ورق آلوزینک

ورق آلومینیوم

از دیگر انواع ورق ساندویچ پانل که بسیار سبک و ارزان قیمت می‌باشد، می‌توان به ورق آلومینیوم اشاره کرد. این نوع ورق قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی داشته و در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم است. از ورق آلومینیوم در ساخت انواع ساندویچ پنل دیواری و سقفی استفاده می‌شود. تراکم آلومینیوم حدود یک سوم فولاد است. بنابراین علاوه بر استحکام بالا بسیار انعطاف پذیر بوده و به راحتی قابل شکل‌پذیری است.

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه ترکیبی از فولاد است که با آلیاژ روی پوشش داده می‌شود. پوشش روی استفاده شده در ساخت ورق گالوانیزه موجب می‌شود تا علاوه بر حفظ سختی و استحکام بالای فولاد، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بسیار مقاوم باشد.
میزان مقاومت سطح ورق گالوانیزه، به ضخامت آلیاژ روی بکار رفته در تولید آن بستگی دارد. از این نوع ورق‌ها در محیط‌های مرطوب و برای پوشش سقف‌های شیروانی و سقف گلخانه‌ها استفاده می‌شود. ضخامت ورق گالوانیزه بین ۰٫۱۸ تا ۶ میلی‌متر است.

مشخصات انواع ساندویچ پانل
نوع ساندویچ پانلجنس ورق زیر/ ضخامت(mm)/ طرحجنس ورق رو/ ضخامت(mm)/ طرحضخامت پانل (cm)
دیواریگالوانیزه/ ۰/۵ / صافگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۴
سقفیآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۴
دیواریگالوانیزه/ ۰/۵/ صافگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۵
سقفیآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۵
دیواریگالوانیزه/ ۰/۵/ صافگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۶
سقفیآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۶
دیواریآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۸
سقفیگالوانیزه/ ۰/۵/ صافگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۱۰
دیواریآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۱۰
سقفیگالوانیزه/ ۰/۵/ صافگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۱۲.۵
دیواریآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۱۲.۵
سقفیگالوانیزه/ ۰/۵/ صافگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۱۵
دیواری پیچ مخفیگالوانیزه / ۰/۵/ شیاردارگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۵
سقفی پیچ مخفیآلوزینک/ ۰/۵/ صافآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۵
دیواریگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردارگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۴
سقفیآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردارآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۴
دیواریگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردارگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۵
سقفیآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردارآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۵
دیواریگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردارآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۵
سقفیگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردارگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۶
دیواریآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردارآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۶
سقفیگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردارگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۸
دیواریآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردارآلوزینک/ ۰/۵/ شیاردار۸
سقفیگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردارگالوانیزه/ ۰/۵/ شیاردار۱۰

 

انواع ورق به‌کار رفته در ساندویچ پانل سقفی

ورق ساندویچ پانل سقفی علاوه‌بر ورق‌های ذکر شده در بالا دارای انواع گوناگون از جمله ورق فلاشینگ، دامپا، شادولاین و انواع آبرو است. لازم به ذکر است، ورق‌های نام‌ برده شده، جهت تکمیل مراحل نصب سقف سازه‌ها استفاده می‌شوند. ورق ساندویچ پانل سقفی را جهت ایجاد تنوع و به کارگیری در نما ، در رنگ های مختلف تولید می کنند. ساندویچ پنل سقفی ویژگی های فنی و مفید بسیاری دارند.

ورق فلاشینگ

بیشترین موارد استفاده ورق فلاشینگ در ساخت ساندویچ پانل‌هایی است که به عنوان سقف شیروانی بکار می‌روند. همچنین از ورق فلاشینگ به عنوان قرنیز پنجره، پوششی برای دیوار‌چینی لبه پشت بام و درزگیری نمای ساختمان استفاده می‌شود. از انواع ورق ساندویچ پانل فلاشینگ می‌توان به سه نوع فلاشینگ ورق کاری، فلاشینگ پنجره، فلاشینگ زاویه دارکج، فلاشینگ پشت بام، فلاشینگ تاج و فلاشینگ زیر تاج اشاره کرد.

ورق فلاشینگ

ورق شادولاین

این ورق در ساخت سقف شیروانی‌ها کاربرد دارد. ورق شادولاین شباهت بسیاری نسبت به ورق پانل ذوزنقه‌ای داشته و در ساخت پنل سقفی بکار می‌رود. از مهم‌ترین مزایای استفاده از ورق شادولاین می‌توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی اشاره کرد.

ورق دامپا

از ورق دامپا در پوشش سقف و دیوار استفاده می‌شود. از این جهت در ساخت ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی بسیار کاربرد دارد. این محصول از نظر ظاهری دارای جذابیت بسیاری بوده و نوع ساده آن در پانل‌هایی با ضخامت ۰٫۶ تا ۰٫۷ میلی‌متر و نوع رنگ شده آن در ساخت پنل‌هایی با ضخامت ۰٫۴ تا ۰٫۵ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ورق آبرو

از ورق آبرو جهت خارج کردن آب از سقف‌های شیروانی استفاده می‌شود. جنس این محصول از گالوانیزه بوده و از انواع ورق آبرو می‌توان به آبرو فیتیله‌ای، ورق آبرو لندنی و آبرو جعبه‌ای اشاره کرد. اندازه استاندارد این نوع ورق ۱۰، ۱۲ و ۱۵ سانتی‌متر و ضخامت آن ۱ میلی‌متر می‌باشد.

ورق آبرو

ورق طرح ذوزنقه

ورق ساندویچ پانل طرح ذوزنقه به شکل ورق‌های موج‌دار هستند که بیشتر برای ساخت سقف‌های‌ شیروانی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این محصول به عنوان یکی از بهترین انواع ورق برای ساخت پنل ساندویچی‌ سقفی سبک است و با ضخامت‌های ۰٫۴ تا ۰٫۷ میلی‌متر ساخته می‌شوند.

ورق نورگیر سقف

ورق نورگیر سقف به شکل قوسی تولید شده و برای پوشش آن از ورق پلی کربنات استفاده می‌شود. این محصول از انواع ورق‌های مقاوم در برابر اشعه UV آفتاب و ضربه است.

سخن پایانی

قیمت ورق‌های ساندویچ پانل به عواملی از جمله: طول و عرض ورق، ضخامت، رنگ‌بندی و…. بستگی دارد. علاقه‌مندان به دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با قیمت انواع ورق ساندویچ پنل می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های درج شده درون سایت با کارشناسان ماموت در ارتباط باشند.