تریلرهای تولیدی ماموت از مهم‌ترین محصولات این شرکت بوده و سبب تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل کشور شده‌اند. تا پیش از ورود تریلرهای ماموت به بازار، روش ساخت خودروهای حمل بار به شیوه کارگاهی و غیر استاندارد بوده؛ درصورتیکه تولیدات این شرکت مطابق با استانداردهای روز دنیا و با تجهیزات مختلف ارائه می‌شود. در ادامه به بررسی کاربرد و مشخصات فنی تریلر تانکر ماموت می‌پردازیم.

معرفی تریلر تانکر ماموت

تانکرهای ماموت برای حمل مایعات مختلف از جمله انواع سوخت به کار می‌روند و باتوجه‌به نوع ماده‌ای که حمل می‌شود جنس بدنه آن‌ها متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای حمل سوخت‌های چهارگانه همچون بنزین، مازوت، گازوئیل و نفت سفید از تانکرهایی با جنس بدنه فولاد کربنی و جهت جابه‌جایی مایعات بهداشتی از فولاد ضدزنگ یا استیل استفاده می‌گردد.
شایان ذکر است زمانی که مایع حمل شونده همچون اسیدها یا مواد قلیایی، خاصیت خورندگی داشته باشند، باید روی بدنه داخلی تانکرها پوششی قرار گیرد تا از نظر اقتصادی موثر باشد. برای تخلیه مایعات درون تانکر در محل موردنظر نیز عموما از دو روش زیر استفاده می‌شود:

  • روش ثقلی که به واسطه وزن خود مایع صورت می‌گیرد.
  • با پمپ که نیاز به تعبیه موتور پمپ جداگانه روی تریلر دارد.

تریلر تانکر ماموت

تریلر تیغه تانکر 3 محور

تریلر تیغه تانکر 3 محور یکی از محصولات کارخانه ماموت بوده که از قدرت حمل بار بسیار زیادی برخوردار است و از آن جهت حمل تانکر استفاده می‌شود. این تریلر با اتصال به کشنده توسط تانکری که برروی آن نصب می‌شود می‌تواند، مایعاتی همچون آب، بنزین، گازوئیل و نفت را به محل موردنظر منتقل می‌کند. قطعات فلزی استفاده شده در این نوع تریلر از فولاد بوده که مقاومت بالایی داشته و حمل بارهای سنگین توسط آن انجام می‌گیرد.

مشخصات تریلر تانکر ماموت

از مشخصات فنی مربوط به ساخت تانکرهای ماموت می‌توان به عوامل مختلفی اشاره کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

ساختار شاسیشاسی و قطعات از فولاد مستحکم ساخته شده‌اند St52-3/Qst 380Tm
ساختار مخزنسه محفظه مختلف با ظرفیت‌های 12400 لیتر در جلو و عقب، 8400 لیتر در وسط با ورق فولادی 4 میلی‌متری
نوع محورسه محور 9 تن آلمانی SAF/BPW
نوع زیربندیبالنی با سیستم تعلیق بادی همراه با کمک‌های مخصوص با قابلیت تنظیم ارتفاع
رینگR22.5 شش عدد یک تکه آلمانی 11.75
لاستیکشش حلقه لاستیک تیوبلس 385/65
سیستم ترمزآلمانی با شیر سبک و سنگین اتوماتیک به همراه دو عدد بوستر با دو مسیر باد اصلی Wabco یا Knorr دیسکی یا کاسه‌ای EBS
سیستم برقدارای کلید 7 پل و 15 پل به همراه برق 24 ولت چراغ‌های عقب و بغل
شیرآلات و لوله‌کشیسیستم پنوماتیکی دو منظوره برای تخلیه و بارگیری – دارای سیستم قطع‌کن اضطراری برای قطع بارگیری و تخلیه در زمان اضطراری

ایمنی تانکرهای ماموت

برای حمل مایعات مختلف در هر نوعی که باشند معمولا دو خطر کلی وجود دارد:

حرکت مواج مایع داخل مخزن

یکی از دو خطری که متوجه تانکر خواهد بود، حرکت مایعات درون مخزن است که در زمان رانندگی ضربه‌هایی را در جهت طولی و عرضی ایجاد می‌کنند. این ضربات می‌توانند باعث ناپایداری و حوادثی مثل چپ شدن را به دنبال داشته باشند. بدین منظور جهت جلوگیری از این حادثه از موج‌گیرها یا بافل‌ها درون مخزن استفاده می‌کنند که راه حلی مناسب برای غلبه‌بر این مشکلات است. همچنین وجود سیستم‌های ضد واژگونی RSP در تمامی تریلرهای ماموت سبب می‌شود تا کمک زیادی برای جلوگیری از این مشکل شود.

تریلر تانکر

کنترل بخار مایعات

یکی دیگر از مشکلات و خطرهایی که متوجه تانکر می‌باشد، سرریز شدن و کنترل بخار مایعات مربوط به حمل می‌باشد که معمولا با توجه به جنس مایع، راهکارهای مختلفی ارائه می‌شود. از جمله این راهکارها می‌توان به تعبیه سرریز، تعبیه مسیر برگشت بخار و حمل تحت فشار مثبت اشاره نمود. به دلیل وجود این خطرات، ماموت در ساخت تانکرهای خود از قوانین بین‌المللی ADR استفاده می‌کند.

تهیه تریلر تانکر شرکت ماموت

ماموت به عنوان اولین تولیدکننده تریلرهای استاندارد و به‌روز دنیا با جدیدترین سیستم‌های داخلی توانسته انواع تریلر را به بازار عرضه نماید. امروزه اکثر افراد به دنبال تهیه این تریلرها از کارخانه ماموت هستند و شما نیز می‌توانید برای این منظور با شماره‌های ماموت تماس حاصل نمایید و پس از مشورت با کارشناسان این حوزه، تریلر تانکر موردنظرتان را سفارش دهید.