مهم‌ترین کاربرد فوم عایق در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. استفاده از عایق‌های حرارتی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی بسیار مناسب هستند. به‌کارگیری فوم عایق در ساندویچ پانل، مصالحی نوین و مناسب برای ساختمان‌های اداری، مسکونی و کارگاهی در اختیار صنعت و صنعتگران قرار می‌دهد. فوم‌های عایق با توجه به مشخصات فنی که دارند، می‌توانند عایق صوتی، حرارتی و رطوبتی باشند. امروزه فوم عایق به دلیل تنوع بالا و همچنین کاربردی که دارد بیشترین توجه را به خود اختصاص داده‌ است. از جمله این موارد می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش مصرف و هدر رفت انرژی (به دلیل کیفیت و کارایی بالای فوم) اشاره کرد.

کاربرد انواع فوم عایق

به طور کلی فوم عایق مصارف صنعتی بسیاری دارد. به‌عنوان مثال در صنایع ساختمان سازی، خودرو، نظامی و ورزشی از این محصول استفاده می‌شود. با ارتقای خواص فوم عایق روز به روز بر کاربرد‌های جدید آن‌ها افزوده می‌شود.

خواص انواع فوم عایق

ایمنی اماکن مسکونی و ساختمان‌ها در برابر حریق و حادثه‌های احتمالی، از جمله موارد قابل توجه از نظر ایمنی و شهری می‌باشد. از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در ایمنی ساختمان‌ها، مصالح به کار رفته در آن می‌باشد. کاربرد فوم عایق در ساندویچ پانل سقفی و دیواری موجب می‌شود، سازه‌های ساخته شده در برابر زلزله نیز مقاوم باشند. استفاده از این محصول تنها به ساندویچ پانل محدود نمی‌شود بلکه، آن‌ها را می‌توان برای عایق کاری لوله‌های آب گرم، دیگ‌ها و مخازن تولید آب گرم نیز استفاده کرد.

انواع فوم عایق

انواع فوم عایق ساندویچ پانل

انواع فوم عایق ساندویچ پانل، با توجه به کاربرد این مصالح خواص و ویژگی‌های متفاوتی دارند. به‌طورکلی عایق‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. عایق‌های حرارتی گرم و عایق‌های حرارتی سرد. عایق حرارتی گرم شامل دو نوع فوم پشم شیشه و پشم سنگ است. فوم عایق سرد نیز همان عایق‌های فوم پلی اتیلن، پلی استایرن و پلی اورتان می‌باشند. تحمل حرارتی فوم عایق بالا بوده و دمای برخی از آن‌ها بین ۱۰۰- تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد است.
فوم‌های عایق را می‌توان در پانل‌های ساندویچی دیواری و سقفی، بسته به کاربرد و منطقه ساخت سازه استفاده کرد. در ادامه به خواص و ویژگی‌های هر یک از فوم‌های قابل استفاده در ساندویچ پانل می‎پردازیم.

فوم پلی اورتان

فوم پلی یورتان و یا پلی اورتان در شرایط خاص و در حضور کاتالیزور با ترکیب پلی‌یول و ایزوسیانات تشکیل می‌شود. فوم پلی اورتان از دولایه ورق تشکیل شده که در اثر فشرده شدن به فوم اصلی تبدیل می‌شود و تا دمای ۱۰۰ تا ۱۱۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت دارد. این عایق یک پلیمر پرکاربرد است؛ که خواص فیزیکی و شیمیایی متنوع آن موجب گسترش استفاده از آن شده است. استفاده از عایق پلی اورتان به‌عنوان هسته ساندویچ پانل نسبت به سایر فوم‌های ذکر شده مزایای بیشتری دارد. شایان ذکر است پلی یورتان در سه نوع نرم، نیمه نرم و سخت تولید می‌شود.

  1. فوم پلی یورتان نرم: این فوم به‌صورت سلول باز بوده، هوا به راحتی از داخل آن‌ عبور می‌کند و استحکام کششی بالایی دارد.
  2. فوم پلی اورتان نیمه نرم: فوم نیمه نرم مشابه فوم نرم بوده و با تغییر در فرمولاسیون آن، تأثیرات قابل توجهی در سختی و دیگر خواص آن ایجاد می‌شود. فوم نیمه نرم پلی یورتان آب را به خود جذب می‌کند درصورتی‌که مانع از جذب رطوبت می‌شود.
  3. عایق پلی یورتان سخت: از فوم پلی اورتان سخت در تولید ساندویچ پانل پلی اورتان استفاده می‌شود چرا که عایق خوبی در برابر حرارت و صوت است.

مزایای فوم پلی اورتان

  • دوام و عمر بالایی دارد.
  • به دلیل سبک بودن نصب آن آسان است.
  • قابل شستشو و قابل انعطاف پذیری در فرم‌ها و شکل‌های مختلف می‌باشد.
  • گام‌های بکار رفته در فوم پلی اورتان باعث تحمل وزن و چگالی اجسام می‌باشد.
  • از ویژگی‌های این فوم می‌توان به تنوع رنگ و قابلیت جذب نکردن باکتری‌ها و قارچ‌ها اشاره کرد.
  • وزن آن بسیار کم است که سبب شده تا پانل ساندویچی سبک بوده و به‌راحتی برای انواع سازه‌ها قابل نصب باشد.
  • فوم ساندویچ پانل پلی اورتان در برابر آتش سوزی دارای سه نوع است. مدل اول کاملاً مقاوم و نسوز بوده و مدل دوم به حالت نیمه سوز در می‌آید؛ در مدل سوم عایق پلی یورتان خاموش شونده یا کند سوز می‌باشد.

ساندویچ پانل پلی اورتان

فوم پشم شیشه

فوم پشم شیشه از مواد ذوب شده در صنعت تولید می‌شود و با دارا بودن الیاف دارای انعطاف پذیری بالایی است. این عایق بسیار نازک بوده و از چگالی متوسطی بهره‌مند است. از مزیت‌های این فوم می‌توان به جلوگیری از رشد قارچ و کپک اشاره کرد. با تزریق فوم پشم شیشه به پنل ساندویچی می‌توان ساندویچ پانل پشم شیشه تولید و در صنعت ساخت و ساز به کاربرد.

فوم پشم سنگ

فوم پشم سنگ از فعالیت‌های آتش‌فشانی و از سنگی به نام سنگ بازالت تشکیل می‌شود. این فوم به‌عنوان عایقی در برابر صوت و حرارت در ساندویچ پانل به کار رفته و ساندویچ پانل پشم سنگ تولید می‌شود. فوم پشم سنگ مقاومت بالایی در برابر آتش داشته و ساندویچ پانل تولید شده از این فوم به پانل نسوز معروف است.

فوم پلی استایرن

فوم پلی استایرن ماده‌ای سفید رنگ است که عایق خوبی در برابر رطوبت و صدا می‌باشد. از این فوم عایق به دلیل سبک بودن و مقرون به‌صرفه ‌بودن در ساخت ساختمان‌های بلند استفاده می‌شود. ساندویچ پانل پلی استایرن در دو نوع قابل اشتعال و غیر قابل اشتعال تولید و به بازار عرضه می‌شوند. لازم به ذکر است که وجود پوشش نسوز در دو طرف ساندویچ پانل دیواری و سقفی ساخته شده از این نوع فوم، مصالحی با مقاومت محدود ایجاد می‌کند. به این معنا که در صورت آتش سوزی، ساندویچ پانل پلی استایرن تا ۲۰ دقیقه توانایی مقاومت در برابر حرارت را دارا می‌باشد.

فوم پلی استایرن

فوم xps

فوم XPS علاوه بر مقاومت حرارتی بالا، بسیار محکم است. ساندویچ پانل تولید شده با فوم XPS برای استفاده در سقف، کف و دیوار انواع سازه‌های مسکونی و صنعتی مناسب است. همچنین از این فوم در درب کامیون‌ها و ظروف یخچالی استفاده می‌شود. فوم XPS به نام فوم سبز نیز معروف است. فوم XPS از امنیت بیشتری در هنگام آتش سوزی برخوردار است. این فوم در هر ضخامتی قابل تولید است و نسبت به عایق‌های دیگر، ماندگاری بالاتری داشته و با گذشت زمان تجزیه نمی‌شود.

قیمت انواع فوم پانل

قیمت فوم‌های ساندویچ پانل به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ که مهم‌ترین عامل آن نحوه دسترسی به فوم‌ مورد نظر است. درصورتی‌که فوم استفاده شده در پانل ساندویچی در کشور تولیدکننده در دسترس باشد، قیمت محصول پایین بوده و درصورتی‌که برای تولید پانل با فوم مورد نظر، شرکت تولیدکننده نیازمند خریداری آن از سایر کشورهای همسایه شود، قیمت تمام شده ساندویچ پنل بالا خواهد بود.
در آخر علاقه‌مندان به خرید و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با پانل‌های شرکت ماموت می‌توانند با شماره‌های قرار داده شده درون سایت تماس گرفته و با کارشناسان فروش ماموت در ارتباط باشند.