ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل ساختاری سبک و بسیار زیبا دارد و شامل چند لایه می باشد .لایه درونی آن در میان دو لایه از جنس فلز قرار گرفته و نقش عایق دارد.جنس هسته ساندویچ پانل یا همان لایه میانی از مواد مختلف است که بنا به کاربردشان در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.فوم میانی در بین دو لایه خارجی به صورت فشرده تزریق شده .لایه های فلزی آن را در بر می گیرند.فلز هایی نظیر آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه جهت تولید لایه های بیرونی مورد استفاده قرار گرفته.این لایه‌ها به گونه ای هستند که بتوان آنها را در طرح های مختلف و رنگ های متنوع تولید نمود.مواد هسته پانل باید دارای ویژگی هایی باشند که در زیر به آنها اشاره می نماییم.هسته ساندویچ پانل باید دارای وزنی سبک بوده. همچنین مقاومت و ضریب بالا جهت تحمل وزن بار و محکم و ثابت نگه داشتن لایه‌ها داشته باشند.

ساندویچ پانل

کاربرد هسته ساندویچ پانل:

عایق سطوح خارجی سازه : هسته ساندویچ پانل باید برای سطوح خارجی نقش عایق داشته باشد، پر کاربرد ترین ماده ای که برای تولید هسته پانل به کار می رود پلی اورتان می باشد.چنانچه در نمای خارجی ساختمان از این عایق استفاده شود به دلیل مقاومت آن در برابر باد و باران و آتش سوزی و تحمل فشاری که دارد سازه دوام بیشتری داشته و در مقابل پیشروی آتش به داخل مقاومت بسیاری پیدا می کند.

عایق سطوح داخلی سازه : در بسیاری از کارخانه های صنایع غذایی و دارویی، سردخانه‌ها و … در سطوح داخلی، پوشش کف و پوشش دیوارها به دلیل جلوگیری از نفوذ هوای گرم یا سرد به داخل سازه و یا خارج شدن هوای داخل به خارج از آن از ساندویچ پانل با فوم های عایق مناسب استفاده می شود. پلی استایرن مناسب ترین فوم برای اینگونه صنایع می باشد و ارزان تر است.

عایق مقابل حرارت و آتش : در بعضی از پانل‌ها بنا به نوع کاربرد آن از فوم های عایق در برابر آتش استفاده می شود. دیوارهایی که با این نوع فوم عایق پوشش دهی می شوند در برابر آتش از ۹۰ الی ۲۴۰ دقیقه مقاومت می کنند. برای تولید این فوم‌ها آزمایشات بسیاری صورت می گیرد که ویژگی ضد حریق بودن را داشته باشد و در مقابل آتش مستقیم، پانل آسیب نبیند.

جنس هسته ساندویچ پانل:

مواد هسته دارای وزن پایینی است و مقاومت و ضریب بالایی برای تحمل بارها باید داشته باشد. این فوم‌ها دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

  • فوم پلی اورتان (PU)
  • فوم اکس پی اس ((XPS
  • فوم پلی استایرن (EPS)

و کاربرد ساندویچ پانل با عایق پشم سنگ و پشم شیشه که بسیار فراوان است. این فوم‌ها به صورت فشرده در بین دو لایه تزریق می شوند و باعث می شوند که سازه در برابر حوادثی از جمله باد و باران، سرما و گرمای بیش از حد مقاومت کند.

انواع ساندویچ پانل بر اساس نوع عایق:

  • ساندویچ پانل پلی استایرن
  • ساندویچ پانل پلی اورتان
  • ساندویچ پانل پشم سنگ
  • ساندویچ پانل پشم شیشه

جنس هسته ساندویچ پانل

ساندویچ پانل لانه زنبوری:

در سالهای اخیر در نوع طراحی هسته ساندویچ پانل لانه زنبوری پیشرفت بسیاری حاصل شده.جهت شکل دادن به سلولیت های پلی گونال از کاغذ های قهوه ای رنگ با استحکام بالا استفاده می شود. این نوع طراحی شباهت بسیاری به ساندویچ پانل لانه زنبوری داشته و توسط فنولیک و چسب پلاستیکی پلی استر نفوذ ناپذیر می باشد.به دلیل این ویژگی مقاومت بالایی در مقابل قارچ‌ها و فاسد شدن را داشته و هزینه ای معقول و منطقی دارند. از ساندویچ پانل لانه زنبوری در ساخت هواپیماها به دلیل عایق بالا مقابل حرارت استفاده می شود. جنس این پانل‌ها از موادی نظیر پلاستیک، سیلیکا، میکاس و … که عایق مناسبی در برابر حرارت هستند می باشد.

از این نوع ساندویچ پانل در صنعت هواپیما سازی استفاده می شود.کاربردهای بسیاری در صنعت دارد.در ساختار موتور هواپیما جهت کاهش صدای مور آن از ساندویچ پانل استفاده می شود.از معایب ساندویچ پانل لانه زنبوری ضعف در ناحیه اتصال پانل‌ها می باشد در نتیجه چروک خوردن پانل را به دنبال دارد. چوب بالسا چگالی بسیار پایینی دارد و استفاده از آن جهت تولید هسته ساندویچ پانل دارای معایب و مزایایی است که باید در مورد آن تحقیقات کاملی انجام شود. از دیگر موادی که جهت ساخت هسته ساندویچ پانل به کار می رود پلاستیک‌ها می باشند.

پلاستی های اسفنجی قابلیت تطبیق بالایی با محیط اطرافشان دارند و از قیمت پایینی برخوردارند ولیکن دارای معایبی نیز می باشند. پلی استرن‌ های اسفنجی دارای قیمت پایینی بوده و بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. اولین طرح ساندویچ پانل اسفنجی همان پلی استرن اسفنجی می باشد که دارای مقاومت بالا نسبت به وزنشان هستند قابل ارتجاع بودن آنها، عایق مناسب در برابر دما و انتقال بخار و جذب و نشت آب از دیگر ویژگی های آن‌ها است. از معایب آنها می توان به ترموپلاستیک بودن آنها اشاره کرد که در مقابل افزایش دما مقاومتشان کاهش یافته و باعث چین خوردگی می شوند.

هسته ساندویچ پانل

مزایا و معایب ساندویچ پانل‌ها:

ویژگی های ساندویچ پانل پلی استایرن:

مزایا: عایق صوتی مناسبی است.

وزن پایین و سبکی دارد.

قیمت پایینی دارد.

معایب: قابل اشتعال بوده و عایق نیست.

ویژگی های ساندویچ پانل پلی اورتان:

مزایا: وزن بسیار سبک دارد.

ضریب حرارتی پایین دارد.

مقاوم و عایق حرارتی بسیار مناسبی است.

معایب: قیمت بالاتر به نسبت پانل های دیگر دارد.

ویژگی های ساندویچ پانل پشم سنگ:

مزایا: عایق صوتی بسیار عالی است.

عایق حرارتی در برابر آتش می باشد.

معایب: در برابر نفوذ آب مقاوم نمی باشد.

در صد بالاتر ضد حریق نسبت به ساندویچ پانل های دیگر دارد.

برای تولید هسته پانل با توجه به نوع کاربرد آن، مواد متفاوتی به کار رفته  و در هر مورد از پانل مناسب استفاده می شود. مثلا ساندویچ پانل پلی اورتان دارای خصوصیت ضد خوردگی است و در برابر خوردگی و رطوبت مقاوم است برای همین از آن برای پوشش بیرونی نما استفاده می شود.

شرکت ماموت:

با بررسی تاریخچه ساندویچ پانل با گذشت سالهای طولانی همچنان شرکت ماموت پیشرو در تولید انواع ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری،انواع سوله، ویلاهای پیش ساخته، انواع کانکس، ساندویچ پانل پلاستی سول و … بوده و با تحویل فوری ساندویچ پانل و نصب ساندویچ پانل بصورت سریع و با رعایت ایمنی در آن می تواند رضایت مشتریان را جلب نماید. در اجرای پروژه های ساندویچ پانل شرکت ماموت از دانش افراد کارآزموده و حرفه ای بهره برده و با به استفاده از دستگاه های تولید ساندویچ پانل پیشرفته به تولید می پردازد. محاسبه متراژ ساندویچ پانل مورد نیاز خود را به ما بسپارید و از مشاوره رایگان ما در جهت اطلاع از قیمت ساندویچ پانل بهره مند شوید.از همراهی شما سپاسگزاریم

فوم ساندویچ پانل