اتاق یخچالی چیست؟

منظور از اتاق یخچالی، اتاقی (باکس یا جعبه) است که، بر روی شاسی انواع وسایل نقلیه مانند تریلر، کامیون،کامیونت و وانت قرار می‌گیرد. این اتاق‌ها دارای دیواره‌های عایق و سیستم تبرید جهت حفظ دمای داخل اتاق یخچالی است که در دمای مناسب، جهت حمل و نقل مواد مختلفی از جمله انواع مواد غذایی و دارویی می‌باشد.

ساندویچ پانل در ساخت اتاق یخچالی

ساندویچ پانل‌ها به دلیل سبکی، استحکام بالا، هزینه ساخت و نگهداری پایین، سرعت نصب بالا و مقاومت در برابر سرما و گرما در ساخت انواع اتاق‌های حمل بار کاربرد دارند. بدنه اتاق‌های یخچالی ماموت نیز از ساندویچ پانل ساخته شده است. ساندویچ پانل پلی اورتان از فوم پلی یورتان با ضخامت 4 الی 5 سانتی‌متر و ورق دو رو آلوزینک ساخته شده است. کف اتاق حمل بار یخچالی از ورق فولادی و روکش دور درهای آن از عایق PVC با لاستیک منحصر به فرد می‌باشد.
یکی دیگر از مزایای استفاده از ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی در ساخت اتاق یخچالی، کاهش استفاده از مواد مصرفی است. بنابراین بدیهی است که صرفه اقتصادی استفاده از ساندویچ پانل از ورق بالاتر است و باید به عنوان جایگزین اصلی برای مصالح معمولی در امور روزمره قرار داده شود.
عایق پلی یورتان سبب شده تا عواملی همچون سر و صدا، رطوبت، ورود و خروج گرما و سرما، نسوز و کند سوز بودن اتاق حمل بار یخچالی، به طور قابل توجهی بر ایمنی حمل و نقل کالا تأثیر گذارد. همچنین استفاده از ساندویچ پانل از ورود میکروب‌ها، رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های اتاق یخچالی کامیونت ماموت

ساختار فولادی شاسی کامیونت حمل بار باعث شده، تا اتاق یخچالی از وزن بسیار سبکی نیز برخوردار باشد. همچنین مقاومت بالای فولاد در برابر خوردگی و زنگ زدگی از دیگر ویژگی‌های این کامیونت است. بدنه و درب کامیونت یخچالی سقف عایق شده با PVC و لاستیک منحصر به فرد است. عایق بودن این محصول از اتلاف انرژی و ورود آلاینده‌های هوای بیرون به داخل جلوگیری می‌کند. این ویژگی تضمین می‌کند که مواد غذایی و دارویی داخل بار، سالم و باکیفیت باقی بماند.

 

ساندویچ پانل پلی اورتان

تجهیزات اتاق یخچالی کامیونت

در گذشته اتاق یخچالی کامیونت روی دمای مشخصی تنظیم می‌شد اما، با توجه به اینکه برای انواع مختلف مواد غذایی به دماهای متفاوتی نیاز است، تجهیزات دیگری نیز به این محصولات اضافه شد تا بتوان دمای داخل اتاق یخچالی را از داخل کامیونت کنترل کرد. امروزه کامیونت‌های یخچالی دارای دماسنج داخل کابین راننده و دکمه خاموش شدن هستند، که قابلیت کنترل و تنظیم دمای داخل اتاق یخچالی را دارند.
از دیگر تجهیزات اتاق‌های حمل بار می‌توان به سیستم روشنایی داخل اتاق اشاره کرد، که امکان استفاده از این اتاق‌های یخچالی را در مکان‌های تاریک، دریچه هوا و قلاب برای گوشت فراهم کند. لازم به ذکر است که اتاق‌های یخچالی را می‌توان بر روی انواع کامیونت‌های 5تن، 6 تن و 8 تن بسته به میزان بار یخچال استفاده کرد.

مشخصات فنی اتاق یخچالی

  • طول خارجی: 5000 ملی‌متر
  • عرض خارجی: 2200 میلی‌متر
  • طول داخلی: 4820 میلی‌متر
  • عرض داخلی: 1980 میلی‌متر
  • ارتفاع مفید: 1800 میلی‌متر

اتاق یخچالی ماموت

ضخامت دیواره‌ها

  • دیوارجلو: 10 سانتی‌متر
  • سقف: 10 سانتی‌متر
  • دیواربغل: 10 سانتی‌متر
  • کف اتاق: 15 سانتی‌متر

تجهیزات سفارشی اتاق‌های یخچالی

  • درب بغل بزرگ: 150*90 / 165*90 / 170* 90 / 190*90 سانتی‌متر
  • درب بغل متوسط: 90*70 سانتی‌متر
  • درب بغل کوچک: 80*60 سانتی‌متر

چه پارامترهای مختلفی بر قیمت نهایی اتاق یخچال تأثیر می‌گذارد؟

قیمت اتاق یخچالی کامیونت به طور کلی به کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها، تراکم عایق مورد استفاده، نوع ورق‌های پوششی، ابعاد و ضخامت آن بستگی دارد؛ که بر قیمت نهایی اتاق یخچالی ماموت تأثیر می‌گذارند. پنل‌های دست دوم نیز برای ساخت اتاق‌های یخچالی در بازار موجود است که قیمت پایین تری دارند اما می‌توانند مشکلاتی از قبیل مشکل در نصب، مشکلات بهداشتی و ظاهر نامناسب ایجاد کنند. بهتر است از کیفیت مواد استفاده شده برای اتاق‌های یخچالی مطمئن شوید.

سخن پایانی

به طور خلاصه، اتاق‌های عایق انتخاب مناسبی در ساخت اتاق برای بارهای شهری و بین شهری هستند. آن‌ها دارای استحکام ساختاری و مقاومت در برابر ضربه و تنش های خمشی و برشی، عایق حرارتی و عمر طولانی هستند. لازم به ذکر است تمامی مشخصات ذکر شده در بالا برای کامیونت ایسوزو 6 تن بوده و شما می‌توانید برای اطلاع از مشخصات فنی هریک از انواع دیگر کامیونت یخچالی ماموت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

4 دیدگاه در “اتاق یخچالی کامیونت

  1. سلام روزتون بخیر
    ابعاد اتاق یخچالی ماموت برای هر کامیونت متفاوت است. نوع خودروی موردنظر را بفرمایید تا ابعاد برای شما ارسال شود و یا اینکه برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *