تری دی پانل چیست؟

فناوری پنل سه‌بعدی روشی انقلابی برای تولید پانل‌های دیواری و سقفی سبک، بادوام و مقرون به‌صرفه برای پروژه‌های ساختمانی است که شامل استفاده از یک سیستم روباتیک برای ایجاد پانل‌هایی از مواد کامپوزیتی مانند فایبرگلاس، فیبر کربن یا هسته‌های فوم می‌شود. برای تولید این پنل‌های دیواری اغلب از فوم پلی استایرن استفاده می‌شود. ساختار منحصر به فرد این محصولات همچنین امکان نصب آسان در محل را با کم‌ترین اختلال در محیط فراهم می‌کند. امروزه فناوری پانل‌های سه‌بعدی در حال تبدیل‌شدن به یک انتخاب محبوب برای پروژه‌های ساختمانی در سراسر جهان است.

انواع دیوارهای تری دی پانل

عایق بکار رفته در این ساندویچ پنل‌ها اغلب دارای ضخامت بین ۴۰ الی ۱۰۰ میلی‌متر است. بر همین اساس فاصله صفحات مفتولی جوش شده به یکدیگر تقریباً بین ۸۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر می‌باشد. بر اساس نوع کاربری این پانل‌ها را به دو دسته دیوارهای تری دی غیر باربر و دیوارهای تری دی باربر تقسیم می‌کنیم.

  • دیوارهای تری دی پانل غیر باربر

این نوع پانل‌های دیواری به‌عنوان دیوار جداکننده در سازه‌ها بکار می‌روند و نسبت به نوع باربر آن دارای ضخامت کمتری می‌باشند. عایق بکار رفته در این نوع پنل ساندویچی دیواری کمتر بوده و حدود ۱۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. قطر مفتول مورد استفاده در پانل‌های دیواری غیر باربر باید حداقل ۲ میلی‌متر باشد.

مشخصات پیشنهادی پانل‌های دیواری غیر باربر با شبکه جوش شده با ابعاد چشمه 80 میلی‌متر (ابعاد برحسب میلی‌متر)

قطر مفتول تار و پود شبکه2/5-2/52/5-2/52/5-32/5-32/5-32/5-3/52/5-3/52/5-3/5
قطر برشگیر2/52/53/0 3/0 3/03/53/53/5
ضخامت لایه عایق40605070906080100
ضخامت دیوار پانلی100120120140160140160180

مشخصات پیشنهادی پانل‌های دیواری غیر باربر با شبکه جوش شده با ابعاد چشمه 50 میلی‌متر(ابعاد برحسب میلی‌متر)

قطر مفتول تار و پود شبکه2-22-22-22-22-2
قطر برشگیر2/2 تا 2/52/2 تا 2/52/2 تا 2/52/2 تا 2/52/2 تا 2/5
ضخامت لایه عایق40506070100
ضخامت دیوار پانلی70758595130
  • دیوارهای تری دی پانل باربر

از این نوع از پانل‌های دیواری به‌عنوان عناصر باربر جانبی یا دیوار برشی در ساخت‌ و سازها استفاده می‌شود. به‌علاوه از ساندویچ پانل‌ها در بهینه‌سازی سازه‌های فاقد سیستم باربری جانبی یا ضعف در باربری استفاده می‌شود. ضخامت این پانل‌ها نسبت به نوع غیر باربر آن ضخامت بیشتر است. به‌گونه‌ای که حداقل قطر مفتول مورد استفاده باید ۳ میلی‌متر و چگالی عایق بکار رفته حدود ۱۵ کیلوگرم بر مترمکعب باشد.

تری دی پانل باربر

مزایای دیوارهای تری دی پانل

  • دارای یکپارچگی و استحکام
  • کاهش وزن سازه و بارهای ساختمانی
  • مقاومت بالا در برابر تکانه‌ها مانند زلزله
  • سهولت و سرعت در نصب و در نتیجه کاهش نیاز به نیرو انسانی
  • خاصیت عایق در برابر نفوذ رطوبت، حرارت، برودت و عایق صوتی کامل
  • دارای انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری مناسب در برابر فشار باد و زمین‌لرزه

بتن‌ریزی یا شات‌کریت دیوارهای تری دی پانل

شات‌کریت در واقع عملیات بتن‌ریزی برای نصب ساندویچ پنل‌های دیواری است که برای ساخت تری دی پانل به روش تَر انجام می‌شود. در این مرحله بتن پاشی تری دی پانل به وسیله فشار هوا انجام می‌شود. توصیه می‌شود در صورت اجرای بتن‌پاشی اگر از پیمانه‌کردن مصالح به‌صورت حجمی استفاده می‌نمایید، حتماً میزان سنگ‌دانه‌ها با سنجش چگالی حجمی به‌صورت روزانه بررسی شود.
در نظر داشته باشید در عملیات بتن‌ریزی دیوارهای تری دی پنل به دلیل نصب قرنیزها، ضخامت بتن پاشیده شده در پایین دیوارها کم نشود. همچنین توصیه می‌شود برای ساخت بتن شات‌کریت، حتماً از بتن ساز اتوماتیک به‌جای همزن‌های دستی استفاده نمایید. هنگام شات‌کریت یا بتن‌ریزی دقت کنید مصالح بازگشتی در پایین دیوارها انباشته نگردد و پیش از خشک‌شدن کامل، مصالح بازگشتی آن‌ها را از روی زمین بردارید. همچنین توصیه می‌شود از مصالح بازگشتی به‌هیچ‌عنوان مجدداً در عملیات بتن‌ریزی استفاده نکنید.
دقت داشته باشید پیش از نصب دیوارهای تری دی پانل حتماً سطح آن‌ها را به‌وسیله آب مرطوب نمایید. البته رعایت این نکته ضروری است که نباید آب بر روی سطح ساندویچ پانل دیواری جمع گردد. لازم به ذکر است در هنگام شات‌کریت تمام ضخامت دیواری‌های تری دی پنل را در یک مرحله بتن‌ریزی نمایید و سعی کنید این کار از سمت پایین به بالا انجام شود.

بتن ریزی یا شاتکریت

نکات قابل توجه در هنگام بتن پاشی

  • شات‌کریت دیوارهای تری دی پانل در شرایطی که در آیین‌نامه ساختمان‌های بتن‌آرمه، برای عملیات بتن‌پاشی یا شات‌کریت در مناطق با آب ‌و هوای گرم یا سرد بیان شده، باید رعایت شود.
  • توجه داشته باشید که دمای مصالح در زمان ساخت بتن نباید از ۳۲ درجه سانتی‌گراد بیشتر شود. در مناطقی که دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد دارند، بتن‌ریزی ممنوع می‌باشد. در چنین شرایطی باید مجموعه اقدامات حفاظتی انجام پذیرد.
  • عملیات شات‌کریت بر روی سطوح یخ‌زده و دیوارهای تری دی پانل مجاز نیست.
  • برای بتن‌پاشی در شرایطی که وزش باد شدید است و یا در مواقع بارش باران که سبب جداشدن دانه‌های بتن پاشیده شده می‌شود، ممنوعیت وجود دارد.

کاربرد تری دی پانل

  • دیوار باربر
  • دیوارهای باربر برشی
  • دیوار جداکننده غیر باربر
  • سقف ساختمان‌های مسکونی

مشخصات فنی‌تری دی پانل

  • مفتول‌های جوش شده دارای قطری به ضخامت ۵/۲ الی ۶ میلی‌متر می‌باشند.
  • مفتول‌ها دارای مقاومت کششی ۴۰۰۰ کیلوگرم برای دیوارهای باربر و ۳۰۰۰ کیلوگرم برای دیوارهای غیر باربر می‌باشد.
  • محدوده چشمه شبکه جوش شده از ۴۰ الی ۱۰۰ میلی‌متر می‌باشد.

تری دی پانل

نصب و اجرای دیواری‌های تری دی پانل

پیش از نصب دیوارهای تری دی پانل باید یک پانل در قسمت انتهایی گوشه یکی از دیوارهای خارجی به‌عنوان پانل مبنا نصب شود. از این پانل برای تراز دیوارهای هم جهت و عمود بر خود استفاده می‌شود. در نهایت سایر پانل‌های دیواری به ترتیب به اسکلت متصل می‌شوند.

قیمت تری دی پانل

پانل‌های سه‌بعدی ظاهری مدرن و منحصر به فردی را به سازه‌های پیش ساخته می‌بخشند. شرکت ماموت تولیدکننده پنل‌های سه‌بعدی برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری است. قیمت ساندویچ پانل‌ها به عوامل مختلفی اعم از: شکل، ضخامت، مواد مورد استفاده و ابعاد پنل بستگی دارد. همچنین هزینه پنل سه‌بعدی بسته به نحوه نصب آن متفاوت است. روش نصب در محل پنل‌ها، می‌تواند بیش از یک پانل از پیش ساخته که برای نصب آماده است هزینه داشته باشد. مشتریان می‌توانند با کارشناسان ماموت تماس گرفته تا از قیمت‌های روز این محصولات مطلع شده و برآورد قیمتی برای پروژه خود دریافت کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *