معمولا مصالحی که در صنعت ساختمان به‌کار می‌روند رنگ‌های محدودی را ارائه می‌دهند درحالی که ساندویچ پانل‌ها شامل رال رنگی متعددی هستند و به همین دلیل موردتوجه افراد زیادی برای پروژه‌های مختلف قرار می‌گیرند. اهمیت رنگ در بازدهی ساختمان بالا بوده و به همین دلیل می‌توان بعد از درنظر گرفتن کاربری و اقلیم از رال رنگی این متریال پیش ساخته برای سازه استفاده نمود. درواقع رال رنگ یک معیار بین‌المللی بوده که جهت تشخیص رنگ‌ها در صنعت به کار می‌رود.

 

افزایش کارایی سازه‌ها با انتخاب یک رنگ مناسب

بازدهی ساختمان‌هایی که از ساندویچ پانل جهت پوشش جداره‌های آن استفاده می‌شود به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل عوامل مختلفی چون ضخامت و جنس متریال مورد استفاده می‌شود علاوه‌بر این موارد انتخاب یک رنگ درست نیز نقش مهمی در عملکرد سازه خواهد داشت. رنگ پنل‌های ساندویچی از جنبه‌های مختلفی همچون شرایط اقلیمی، اهمیت رنگ با کاربری سازه، افزایش ماندگاری مصالح و… اهمیت دارد. درواقع با انتخاب یک رنگ مناسب برای ساندویچ پانل دیواری و سقفی موردنظر می‌توان کارایی یک ساختمان را به شکل قابل توجهی افزایش داد.

ساخت سازه با ساندویچ پانل رنگی

 

رال رنگ ساندویچ پانل برای انواع اقلیم

بخش‌های خارجی یک سازه اولین مواجهه متریال به کاررفته در ساختمان با عوامل محیطی و اقلیم منطقه می‌باشد. در انتخاب ساندویچ پانل موردنظر باید به ورق مورد استفاده در لایه بیرونی توجه ویژه شود تا در اقلیم مختلف مقاومت ساختمان افزایش یابد. علاوه‌بر این از آنجا که میزان جذب نور خورشید در رنگ‌های مختلف متفاوت بوده، انتخاب یک رنگ مناسب می‌تواند دوام سازه را در برابر شرایط آب و هوایی ناحیه‌ای که ساختمان در آن قرار دارد نیز بالا ببرد.
بدین منظور معمولا در مناطقی که هوا سرد است از پنل‌هایی استفاده می‌شود که رنگ تیره دارند تا از این طریق بتوان میزان جذب نور را افزایش داد. با این کار علاوه‌بر ذخیره بهتر انرژی درون سازه، ماندگاری و بازدهی مصالح و در نتیجه عمر ساختمان به طور قابل توجهی بالا خواهد رفت. در مناطقی که هوا گرم بوده و میزان گرما و تابش نور خورشید شدید است از ساندویچ پانل رنگ روشن استفاده خواهد شد تا بخش قابل توجهی از نور به محیط منعکس شده و جذب ساختمان نشود.

انتخاب رنگ پانل ساندویچی باتوجه‌به کاربری سازه

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب رنگ این مصالح پیش ساخته تاثیر بالایی دارد، نوع کاربری سازه می‌باشد. مناسب ترین رال رنگ برای کاربری‌هایی همچون اتاق تمیز و محیط‌هایی که نیاز به رعایت بهداشت در آن‌ها وجود دارد از ساندویچ پنل سفید رنگ جهت پوشش دیوارها و سقف سازه استفاده می‌گردد.
در ساختمان‌های صنعتی و تولیدی غالبا رنگ‌های آبی، سفید یا کِرِم به کار می‌روند درحالی‌که کاربری‌هایی همچون میادین تره بار و فروشگاه‌ها، از رنگ‌های شادتر چون رنگ سبز در متریال استفاده خواهد شد. به‌طورکلی نیاز است تا رنگ انتخابی متناسب با کارکرد سازه موردنظر باشد و همخوانی بالایی با ماهیت فضای آن ساختمان ارائه دهد.

رال رنگی ساندویچ پنل

 

افزایش جلوه ظاهری با پانل‌های رنگی

یکی از دلایلی که ساندویچ پانل رنگی و طرح‌دار در یک سازه استفاده می‌شود، افزایش زیبایی ظاهری است. این متریال پیش ساخته با رنگ‌های متنوع خود دست طراحان و معماران را برای خلق یک نمای زیبا در سازه بازتر کرده‌اند. معمولا جهت زیباسازی نمای یک ساختمان از چند رال رنگ استفاده می‌کنند تا جلوه نهایی تاثیرگذارتر گردد. به‌طورکلی با بهره‌گیری از ساندویچ پانل رنگی می‌توان یک سطح صاف و مینیمال را در نمای ظاهری به وجود آورد.

 

رنگ‌های پرفروش ساندویچ پانل

با وجود مطالب عنوان شده دلایل متعددی جهت انتخاب ساندویچ پانل رنگی برای پوشش دیوار و سقف سازه‌ها وجود دارد. لازم به ذکر است عوامل مختلفی جهت تعیین رنگ پانل دیواری و سقفی وجود دارد ولی بعضی از رنگ‌ها فروش بیشتری داشته و در ساخت و ساز موردتوجه افراد مختلفی قرار می‌گیرند. براساس گزارش‌ها مشخص شده که رنگ‌های سفید، آبی، کِرِم، طوسی، قرمز و سبز به عنوان پرفروش‌ترین رنگ‌های مربوط به این مصالح بین افراد شناخته می‌شوند.

کاربرد پانل رنگی

مزایای ساندویچ پانل رنگی ماموت

شرکت‌های معتبری همچون ماموت معمولا این مصالح پیش ساخته را در رال رنگ متفاوتی عرضه می‌کنند که به دلیل استفاده از ورق پیش‌رنگ شده در تولید آن‌ها، ثبات رنگی بالایی را نیز ارائه خواهند داد به‌طوری‌که درگذر زمان رنگ ورق تغییری نمی‌کند. مزیت‌هایی که پنل‌های رنگی شرکت ماموت ارائه خواهند داد عبارت است از:

  • طراحی و اجرای نماهایی زیبا با رنگ‌های متعدد
  • ورق‌های رنگی باکیفیت
  • کنترل شدن میزان چسبندگی رنگ
  • افزایش چشمگیر دوام مصالح
  • بالارفتن مقاومت ورق در مقابل اقلیم متفاوت

جمع بندی

انتخاب یک رنگ مناسب برای پوشش ساختمان می‌تواند دوام و بازدهی را افزایش داده و در بیشتر موارد کاربری سازه را نیز در نمای کلی مشخص نماید. انتخاب یک پانل رنگی باکیفیت از مهم‌ترین مواردی است که باید قبل از سفارش محصول موردنظر به آن توجه شود تا قیمت ساندویچ پانل موردنظر نیز مشخص گردد.