تاریخچه سازه پیش ساخته

قبل از قرن ۱۹ میلادی نامی از سازه پیش ساخته نبود ولی در آغاز قرن ۱۸ میلادی همزمان بعد از دوره رکود ۱۰ساله جنگ جهانی دوم، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در صنعت پیشرفت چشمگیری داشتند و به نوآوری های بسیاری در صنعت دست یافتند از جمله ساخت ساختمان های پیش ساخته. ساخت اجزای ساختمانی و در پی آن تولید سازه های پیش ساخته به دلیل نیاز سریع افراد به مسکن ایجاد شد و هر روز بیش از قبل گردید.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل دلیل نامگذاری این سازه شباهت بسیار زیاد آن به ساندویچ است زیرا همانند آن دارای لایه ای میانی است که از دو طرف به دو لایه محدود شده است. لایه میانی پانل که همان هسته ساندویچ پانل است بسیار با اهمیت بوده و بر قیمت ساندویچ پانل تاثیر به سزایی دارد. دو لایه بیرونی که از ورق های فلزی تشکیل شده اند دارای جنس های مختلف هستند که جنس آنها تعیین کننده نام آن پانل است. برای مثال ساندویچ پانل پلی اورتان، ساندویچ پانل پلی استایرن، ساندویچ پانل اکس پی اس، ساندویچ پانل‌هایی از جنس پشم سنگ و پشم شیشه.

پانل یا ساندویچ پانل از جمله سازه های امروزی و مدرن است که در بسیاری از مواد کاربرد دارد.از جمله ویلای پیش ساخته با ساندویچ پانل.پانل‌ها به دلیل ساختاری که دارند باعث سبک سازه می شوند.این سبکی سبب می شود ایمنی ساختمان بالا برود.
از موارد دیگری که تحت تاثیر سبکی ساندویچ پانل قرار می گیرد جابجایی راحت آن است.به طوری که می توان به راحتی آن را حمل نمود.قابلیت بازیافت پانل‌ها سبب صرفه جویی در هزینه هاست. قابلیت شستشو و پاکیزگی آنها سبب نگهداری آسان آنها می شود.

 

سازه‌های پیش ساخته

اجزا ساندویچ پانل:

یک پانل شامل سه جز می باشد.جز اصلی و داخلی آن که مهمترین نقش را در یک پانل خوب و با کیفیت ایفا می کند عایق یا هسته ساندویچ پانل است.می تواند بسته به کاربرد پانل از فوم پلی اورتان، فوم پلی استایرن، عایق پشم سنگ، پشم شیشه و فوم اکس پی اس باشد.جز بعدی آن همان لایه های بیرونی یکساندویچ پانلرا تشکیل می دهند.این لایه‌ها عایق را در میان گرفته‌ است. ورقهای فلزی از جنس آلومینیوم، آلوزینک یا گالوانیزه می باشد.

کاربرد ساندویچ پانل:

از پانل‌ها به دلیل وزن پایینی که دارند استفاده های فراوانی می شود.از جمله در ساخت خانه های پیش ساخته، ویلاها، کانکس‌ها، سازه های پیش ساخته، سردخانه‌ها. مهمترین کاربرد یک پانل در پوشش سقف که همان ساندویچ پانل سقفی خوانده می شود.سازه های پیش ساخته ای که با پانل‌ها ساخته می شوند.دارای وزن سبکی می باشند.بسیار سریع نصب و اجرا می شوند. از این بابت چنانچه صرف زمان بسیار با اهمیت باشد می توان گفت ساخت سازه های پیش ساخته با پانل‌ها به صرف حداکثر دو هفته زمان نیاز دارد.

ساندویچ پانل در سازه‌های پیش ساخته

مزیت سازه پیش ساخته:

  • سازه قابلیت جابجایی دارد.
  • زیبایی ظاهری بیشتری دارند.
  • بهداشت در آن کاملا رعایت شده.
  • سازه های قابل بازیافت می باشند.
  • اجرای آنها به زمان کمی نیاز دارند.
  • در برابر رطوبت و ضربه مقاوم هستند.
  • عایق خوبی در مقابل حرارت و صوت هستند.
  • رعایت ایمنی در ساندویچ پانل مورد استفاده برای سازه های پیش ساخته کاملا مشخص است.

مزایای کاربرد سازه پیش ساخته:

در زیر به مزایای ناشی از کاربرد تکنولوژی سازه های پیش ساخته سبک در صنعت ساختمان اشاره می شود

  • کاهش متوسط میزان کاربرد میلگرد فولاد از ۳۸ کیلوگرم در ساختمان های Large Panel و ساختمان سنتی به ۳۴ کیلوگرم در روش سازه های پیش ساخته سبک
  • کاهش وزن ساختمان بطور مثال فقط در بحث استفاده از فولاد ۱۲ کیلوگرم در هر متر مربع زیربنا، کاهش وزن دیده می شود
  • کاهش زمان برگشت سرمایه از حدود ۲ سال در شیوه سنتی به ۵ الی ۶ ماه در روش سازه های پیش ساخته سبک
  • به دلیل عایق بودن دیوارها، ناشی از کاربرد پل استایرن در پانل‌ها
  • کاهش استفاده از سیمان در هزینه های تمام شده ساختمان ده درصد
  • کاهش در هزینه تمام شده ساختمان توسط ساندویچ پانل
  • استفاده بهتر از منابع ملی و ساختمان هوشمند
  • کاهش ضایعات مواد اولیه
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • افزایش عمر ساختمان، افزایش استحکام آن
  • ایمنی بیشتر ساختمان در برابر زلزله
  • کاهش میزان آلودگی های صوتی محیط

سازه‌های پیش ساخته با ساندویچ پانل

ویلای پیش ساخته با ساندویچ پانل:

ویلای پیش ساخته سازه ای مسکونی می باشد.از پانل‌ها به دلیل فومی عایقی که در آنها به کار رفته در ساخت آنها استفاده می شود.فوم پلی اورتان، فومی عایق است.این فوم در جداره دیواره های پانل تزریق می شود.عایق پانل از نفوذ هوای سرد و گرم به داخل و یا بر عکس از داخل به خارج جلوگیری می نماید.اتلاف انرژی با پانل‌ها به حداقل می رسد.دمای داخل ویلاهای پیش ساخته با پانل‌ها به دمای استاندارد می رسد.امکان ساخت ویلا با ساندویچ پانل در هر مکانی وجود دارد.یعنی در هر نوع اقلیمی بدون توجه به شرایط آب و هوایی امکان ساخت ویلا وجود دارد.

ایمنی در سازه‌های پیش ساخته:

بحث ایمنی، از مهمترین مسائل صنعت ساختمان است.چرا که با سلامتی انسان‌ها سر و کار دارد.در ساختمانهای سنتی چون ستونها و اسکلت فلزی، قسمت اعظم بار ساختمان را تحمل می کنند. ایمنی در سازه های پیش ساخته از مسائل مهمی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.با کنار رفتن یک تیر یا ستون، کل ساختمان به طور ناگهانی فرو می ریزد.در روش سازه های پیش ساخته سبک چون به جای استفاده از اسکلت فلزی، از شبکه های میلگردی که در تمام سطوح دیوارها توزیع شده اند استفاده می شود.در این حالت دیگر فرو ریزی ناگهانی پیش نمی آید.چرا که اتصالات و مواضع تحمل بار به صورت یکپارچه در تمام ساختمان توسط ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری وجود دارند.صرفه جویی های ملی و سایر مزایای ناشی از کاربرد روش سازه های پیش ساخته سبک است.اگر به صرفه جویی هایی که کوچک به نظر می رسند، در مقیاس ملی نگاه کنیم، به ارقام بالایی تبدیل می شوند که می تواند نقشی حیاتی در رشد و شکوفایی کشور ایفا کند.

ویلای پیش ساخته با ساندویچ پانل

هزینه سازه پیش ساخته:

هزینه ساخت و تولید مصالح سنتی و قدیمی به دلیل وزن زیادشان بسیار بالا بوده و زمانی که می خواهیم یک ساختمان با استفاده از آنها تولید کنیم باید بسیاری از آنها را ترکیب نموده و سپس از آنها استفاده کنیم که این کار خود متحمل صرف زمان و هزینه ای بیشتر برای ما می باشد. ولی زمانی که برای ساخت و اجرای سازه از ساندویچ پانل استفاده می کنیم به دلیل استفاده از یک نوع متریال کار بسیار راحت بوده و علاوه بر آن به دلیل وزن پایینشان و در نتیجه کاهش وزن کلی ساختمان، هزینه‌ها بسیار پایین آمده و مقرون به صرفه تر است.علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، پانل‌ها مزیت‌ها و ویژگی های دیگری نیز دارند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.

شرکت ماموت:

شرکت ماموت بزرگترین تولید کننده انواع پانل از جمله ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری، انواع کانکس، ساندویچ پانل پلاستی سول، انواع سوله، انواع ورق سقفی و ورق دیواری، دیوار پیش ساخته و … بوده و با تولید با کیفیت‌ترین محصولات خود به عنوان برترین تولید کننده پانل شناخته شده است که نگاهی به تاریخچه ساندویچ پانل این موضوع را کاملا تصدیق می کند. این شرکت با نصب ساندویچ پانل و رعایت ایمنی کامل آن در کمترین زمان ممکن با افرادی کار آزموده سازه را اجرا نموده و با تحویل فوری در عین حال با کیفیت، رضایت مشتریان را جلب می نماید.جهت کسب اطلاعات بیشتر از مشخصات و ویژگی‌های سازه‌های پیش ساخته به صفحه مربوطه در سایت ساندویچ پانل ماموت مراجعه فرمایید.از همراهی شما سپاسگزاریم

سازه پیش ساخته