ساندویچ پانل نسوز چیست؟

ساندویچ پانل نسوز، نوع خاصی از ساندویچ پانل است. که قابل اشتعال نیست . و فقط در تماس مستقیم با آتش، دچار آسیب می‌شود. یکی از انواع ساندویچ پانل ،ساندویچ پانل‌های نسوز است. امروزه به دلایل وقایع ناگهانی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی بالا بودن امنیت از مهمترین خصایص یک بنا است.

آتش سوزی که موجب تلفات بسیار و خسارتهای زیاد می شود ،را می توان از طریق به کار بردن مصالح ضد حریق جلوگیری کرد. ساندویچ پانل ضد حریق از جمله آنهاست. این ساندویچ پانل ضد حریق یا کند سوز است. و از عایق پلی اورتان سخت و یا عایق دیر سوز پلی ایزوسیانورات می سازیم،و در برابر آتش مقاوم است. این نوع ساندویچ پانل‌ها ابتدا استاندارهایی را برای مواجهه با آتش،پشت سر می گذارند. ساندویچ پانل ایزوساینوریت بویژه بسیار دیرتر آتش گرفته و اصلا دودزا نیست. این نوع ساندویچ پانل دیرتر از پلی اورتان آتش می گیرد. و چون ایجاد ذرات شعله ور نمی نماید،باعث گسترش آتش نمی شود. با تجهیز ساختمان و بناها به این نوع ساندویچ پانل‌ها می توان از خسارت های ناشی از آتش سوزی بسیار کاست. شرکتهای زیادی در ایران وجود ندارند،که این نوع ساندویچ پانل را تولید کنند. چون هنوز تکنولوژی آن کامل به کشور وارد نشده است. تعداد شرکت های کمی در حال تولید این محصول هستند. ساندویچ پانل‌ها در برابر آتش مقاوم هستند. و منظور ما از این ساندویچ پانل، ساندویچ پانل  سقفی خاص طراحی شده برای مقابله با آتش است.

این نوع ساندویچ پانل در صنایع پالایشگاهی و نظامی و جاهایی که خطر آتش گرفتگی بسیار زیادتر است می تواند کاربرد بسیار خوبی داشته باشد. ارزیابی آزمایش مقاومت در برابر آتش سوزی یک لایه نیمه نسوز شده حفاظتی پایداری شکل می گیرد. در هسته لایه نیم سوز شده ، با انبساط سطوح ، فضاهای خالی پر شده و در نتیجه هیچ گونه حفره ای وجود نخواهد داشت . ساندویچ پانل دیواری در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد ، ۷۰ درصد پانل بدون تغییر باقی ماند و ۳۰ درصد آن بدون گسترش شعله و انتشار آتش میان هسته و دیگر سطح های پانل نیم سوز شد.پانل‌ها در دماهای پیش از ۳۰۰درجه سانتی گراد ، یک لایه نیم سوز شده حفاظتی شکل می گیرد. پانل های دور از منبع آتش هیچ گونه تغییری را متحمل نشده اند. کار برد ساندویچ پنل نسوز برای مصارف صنعتی ، کارگاهی، کارخانجات و تولیدی‌ها می‌باشد و بسیار مناسب برای محیط های فعالیت های با حرارت بالا می باشد که ممکن است مورد اشتعال قرار گیرد.

ساندویچ پانل نسوز نوعی پانل است که کاربرد فراوان دارد. ورق استفاده شده در آن از نوع گالوانیزه بوده و از عایق فایبرگلاس در فوم آن استفاده شده است. مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اسیدی می باشد. ساندویچ پانل‌ها به طور گسترده ای به عنوان مواد ساختمانی، صنایع شیمیایی، ساخت و ساز، بسته بندی، سردخانه، صنایع نظامی، صنعت هوا فضا، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل ترابری و طراحی مدل های صنعتی و دیگر جنبه های مختلف استفاده می شود.

ساندویچ پانل نسوز

مشخصات فنی ساندویچ پانل نسوز:

عایق پلی اورتان نسوز بوده و در ساندویچ پانل هایی نظیر ساندویچ پانل های سقفی و ساندویچ پانل های دیواری استفاده می شود و ضخامت استفاده شده در این ساندویچ پانل‌ها (۱۵-۱۲٫۵-۱۰-۸-۶-۵-۴) سانتی متر تولید می شود و بنا به طول و رنگ دلخواه مشتری ساخته می شود. ورق های استفاده شده در ساندویچ پانل نسوز از جنس آلوزینک، گالوانیزه و پلاسیتول می باشد. سم آزاد شده هنگام سوختن از کف ایزوفونیک بسیار کم می باشد.

موارد استفاده از ساندویچ پانل نسوز:

  • استفاده در دفاتر کارگاهی و درمانگاه‌ها
  • استفاده در ساختمان های اداری تجاری
  • استفاده در پوشش سوله و انبارها
  • استفاده در مدارس استخرها و هتل‌ها
  • استفاده در مجتمع های ورزشی
  • استفاده در کمپ های اسکان موقت و کاروان‌ها
  • استفاده در واحدهای امدادی

ساندویچ پانل نسوز

کارایی و کاربرد ساندویچ پانل نسوز:

استفاده از این سازه‌ها در سردخانه‌ها و صنایع برودتی، صنعت ساختمان سازی اعم از دیوار و سقف سالن های تولیدی – صنعتی – نیمه صنعتی، دفاتر کارگاهی، درمانگاه صحرایی، ساختمان های اداری – تجاری، هتل ها، پوشش سوله‌ها و انبار، مدارس، استخرها – مجتمع های ورزشی، کمپ‌های اسکان موقت، خانه – ویلاها، کاروان ها، واحد های امدادی . . .، کانکس ها، پست نگهبانی، دیواره و سقف کانتینرها، اتاق های یخچالی و حمل باری ثابت و متحرک نصب بر روی انواع کامیونت ها، اتاق های تریلر یخچالی و تریلر کانکس دار کاربرد زیادی دارد.

ارزیابی آزمایش مقاومت در برابر آتش سوزی:

ساندویچ پانل نسوز، نوعی ساندویچ پانل است که اشتعال زا نبوده و تنها در تماس مستقیم با آتش، دچار آسیب می‌شوند و بعد از فروکش کردن آتش سوزی به خودی خود خاموش می‌شوند. ساندویچ پانل نسوز در هنگام آتش سوزی، ذوب نخواهد شد و از این رو، خطر احتمالی برای شعله‌ور شدن ثانویه آتش را، افزایش نمی‌دهند. در گازهایی که هنگام سوختن از کف ایزوفونیک آزاد می‌شوند، میزان سم کم‌تری دارند و از طریق مصالح ساختمانی مرسوم مانند چوب، به راحتی از ساختمان خارج می‌شوند.

مقاومت ساندویچ پانل نسوز در برابر آتش:

در ساندویچ پانل نسوز به هنگام آتش سوزی یک لایه نیم سوز شده حفاظتی پایداری شکل می‌گیرد.در هسته لایه نیم سوز شده، با انبساط سطوح، فضاهای خالی پر شده و در نتیجه هیچ گونه حفره‌ای وجود نخواهد داشت.در دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، ۷۰ درصد پانل بدون تغییر باقی‌ ماند و ۳۰ درصد آن بدون گسترش شعله و انتشار آتش میان هسته و دیگر سطح‌ها‌ی پانل، نیمسوز می شود.در یک پانل در دما‌های بیش‌ از ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد، یک لایه نیم‌سوز شده حفاظتی، شکل می‌گیرد.پانل‌های دور از منبع آتش، هیچ گونه تغییری را متحمل نشده‌اند.

روش‌های کاهش هزینه در ساندویچ پانل:

در این نوع ساندویچ پانل در یک طرف از ورق فلزی استفاده می شود. برای کاهش هزینه در ساندویچ پانل نسوز ضخامت ورق فلزی آن باید از ۵ میلی متر به ۴ میلی متر تغییر کند.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر از لیست نصابان معتبر ساندویچ پانل به صفحه مربوطه در سایت ساندویچ پانل ماموت مراجعه فرمایید.از همراهی شما سپاسگزاریم.

ساندویچ پانل نسوز