برای نصب ساندویچ پانل‌ نیاز به یک سری زیرسازی جهت اجرای اصولی پانل‌ها وجود دارد. در حقیقت استفاده از پروفیل برای نصب پنل‌های ساندویچی موجب افزایش ضخامت مصالح و مقاومت آن‌ها خواهد شد. البته به کارگیری پروفیل می‌تواند در افزایش تعادل و استحکام سازه نیز کمک شایانی نماید.

 

پروفیل ساندویچ پانل چیست؟

همانند هر مصالح دیگری در حوزه ساختمان که پیش از اجرا نیاز به زیرسازی و فونداسیون مخصوصی دارند، ساندویچ پانل‌ها نیز نیازمند یک سری زیرسازی هستند که از طریق آن می‌توان جهت اجرای این مصالح پیش ساخته اقدام کرد. اگر از پروفیل به درستی استفاده شود می‌توان مقاومت پنل‌ها را افزایش داد و تعادل سازه را حفظ نمود.
پروفیل ساندویچ پانل شرکت ماموت انواع مختلفی داشته که حسب نیاز پروژه یکی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از به کار بردن پروفیل ساندویچ پانل دیواری و سقفی نیاز است تا به یک سری نکات پیرامون آن دقت شود که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • ابعاد و اندازه مصالح
  • نوع ساندویچ پنل
  • ضخامت متریال
  • توجه به فواصل تکیه‌گاه‌های اصلی
  • فاصله‌های زیرسازی
  • به کار بردن پیچ‌های واشردار

 

انواع پروفیل ساندویچ پانل

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، پروفیل‌های ساندویچ پانل دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس شکل ظاهری و جنس به چند دسته کلی تقسیم می‌شوند. برای مثال پروفیل‌ها از نظر نورد به سه دسته سرد، گرم و مرکب تقسیم می‌شوند و نوع دیگر دسته بندی نیز مرتبط با شکل ظاهری و جنس آن‌ها می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته شده است:

 

انواع پروفیل ساندویچ پنل از نظر جنس

پروفیل ساندویچ پانل‌ها از لحاظ جنس به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • پروفیل کامپوزیت: پروفیل‌های کامپوزیتی از ترکیب مواد مختلفی همچون چوب، رزین، مواد شیمیایی و فیبرکلاس تشکیل شده که در حقیقت ترکیب اصلی این پروفیل از زرین و الیاف شیشه می‌باشد. مقاومت این پروفیل‌ها در برابر خوردگی و شکستگی بالا بوده و چون وزن پایینی دارند، قابلیت شکل پذیری بالایی را به خود اختصاص داده‌اند.
  • پروفیل آلومینیومی: نوع دیگری از پروفیل‌های ساندویچ پانل، پروفیل آلومینیوم بوده که از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و دارای یک سطح مقطع ثبت در طول مشخص است. این پروفیل‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند و ویژگی‌های بی‌نظیری همچون وزن اندک، قابلیت بازیافت، شکل پذیری زیاد و… را شامل می‌شوند.
  • پروفیل گالوانیزه: این پروفیل حاصل فرایند گالوانیزاسیون پروفیل‌های آهنی یا فولادی می‌باشد. درواقع فولاد گالوانیزه از با پوشش روی به دست می‌آید که همین روی مقاومت پروفیل را در مقابل خوردگی و زنگ زدگی افزایش می‌دهد. مقاومت بالای پروفیل گالوانیزه سبب شده تا از آن در صنایع مختلفی مثل ساختمان سازی، خودروسازی و تولید محصولاتی چون درب و پنجره و… استفاده شود.

پروفیل آلومینیوم

 

انواع پروفیل ساندویچ پانل از لحاظ شکل ظاهری

با توجه به نوع ساندویچ پانل و محل نصب آن، پروفیل مورد نظر از نظر شکل ظاهری انتخاب خواهد شد. در جدول زیر با انواع پروفیل‌های این مصالح پیش ساخته از نظر شکل ظاهری آشنا خواهید شد:

انواع پروفیلتوضیحات
پروفیل Zاین پروفیل که تحت عنوان پرلین Z نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع پروفیل‌ ساختمانی است که در شرکت ماموت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل به دلیل استحکام بالایی که دارد می‌تواند مقاومت مصالح را نیز به شکل قابل چشمگیری افزایش دهد.
پروفیل قوطییکی دیگر از مقاطع فولادی که به شکل باکس می‌باشد، پروفیل قوطی نام دارد. این پروفیل در ابعاد مختلفی عرضه می‌شود که اندازه آن با توجه به نیاز پروژه خواهد بود.
پروفیل F شکلاین پروفیل از طریق روش نورد سرد تولید و به عنوان یکی از اجزای اصلی در زیرسازی سقف‌های کاذب به شمار می‌رود. ظاهر این پروفیل شبیه به حرف انگلیسی f بوده و نقش پایه را به عهده دارد.
پروفیل Vاین پروفیل‌ها که ظاهری مشابه با حرف V انگلیسی دارند، برای پر کردن درز ایجاد شده بر اثر تغییرات آب و هوایی میان ساندویچ پانل و ریزش سیمان، کاربرد دارند و در حقیقت با استفاده از آن‌ها می‌توان این درز  را به آسانی پر کرد.
پروفیل Hساختار هندسی بسیار خوب این پروفیل موجب مقاومت بسیار بالایی آن در مقابل فشار و تحمل بار شده است. کاربرد این پروفیل بیشتر در پل‌ها و صنایع ریلی، سیستم‌های سردخانه، صنایع الکترونیک و… می‌باشد.
پروفیل Uیکی دیگر از پروفیل‌های ساندویچ پنل که به انواع مختلف از جنبه وزن و ظاهر تقسیم می‌شوند، پروفیل‌های u شکل هستند. پروفیل ناودانی در صنعت ساختمان کاربر زیادی دارد که از یک قسمت افقی به نام جان و دو بخش عمودی به نام بال تشکیل شده است.

 

مزایای استفاده از پروفیل برای زیرسازی پنل ساندویچی

اگر در یک پروژه استفاده از پروفیل در ساندویچ پانل سقفی و دیواری نیاز باشد، ابتدا نوع پروفیل مشخص خواهد شد و سپس تیم نصاب مجرب از پروفیل انتخابی جهت اجرا استفاده می‌کند. پروفیل‌های موردنظر در این مصالح پیش ساخته با توجه به نیازهای حرارتی و مکانیکی انتخاب می‌شوند تا بهترین عملکرد را ارائه دهند. مزایای استفاده از پروفیل برای زیرسازی محدود به یک دو عامل نبوده و از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به عوامل زیر اشاره نمود:

  • پشتیبانی سازه‌ای که در حقیقت به عنوان اسکلت اصلی برای اتصال پانل‌ها کاربرد دارند.
  • به توزیع بار روی ساختمان کمک زیادی می‌کنند.
  • با یک زیرسازی درست می‌توانند در عایق بندی صحیح دخالت داشته باشند.
  • پروفیل استاندارد سرعت نصب را افزایش می‌دهد.
  • اگر پروفیل به درستی استفاده شود، آب‌بندی نیز به بهترین شکل انجام و از نفوذ آب به داخل ساختمان جلوگیری خواهد شد.
  • یک زیرسازی درست موجب افزایش دوام و طول عمر مصالح و سازه می‌شود.

استفاده از پروفیل در زیرسازی ساندویچ پانل

 

قیمت پروفیل ساندویچ پانل ماموت

هزینه مربوط به پروفیل ساندویچ پانل به عوامل مختلفی همچون مواد اولیه، تیراژ تولید، مقاومت مکانیکی، نوع و شکل پروفیل، مقاومت حرارتی، نوسان نرخ ارز در بازار و… بستگی دارد. مشاوران بخش فروش ماموت پس از در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای موثر بر قیمت پروفیل ساندویچ پانل، برای اعلام نرخ نهایی سفارش شما اقدام خواهند کرد.
بدین منظور می‌توانید با شماره‌های درج شده در وبسایت این شرکت تماس حاصل فرمایید تا پس از ارتباط با کارشناسان، راهنمایی‌های لازم را در خصوص پروفیل مناسب با پانل ساندویچی خود دریافت نمایید.