ساندویچ پانل و انواع آن

از زمان‌های قدیم تاکنون بشر همواره در پی تحقیقاتی جهت دستیابی به آسایش و راحتی خود بوده و از راه‌های مختلف تلاش نموده تا به این اهداف دست یابد. از جمله نوآوری‌های قابل توجه در زمینه ساخت و ساز می‌توان به تولید ساندویچ پانل اشاره نمود که با تولید انبوه در سال‌های اخیر بسیاری از نیازهای بشر در صنعت را تأمین کرده است.

بهترین نوع ساندویچ پانل

از بهترین پانل‌های مورد استفاده می‌توان به پنل ساندویچی پلی اورتان اشاره کرد. این محصول به دلیل مزایای منحصربه‌فرد در رده اول پانل‌های ساندویچی قرار می‌گیرد. با استفاده از این نوع پانل می‌توان از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و در صرف زمان صرفه‌جویی نمود.
ساندویچ پانل با فوم پلی اورتان به دلیل دوبرابر بهره‌وری انرژی نسبت به پلی استایرن در رده بهترین ساندویچ پانل‌ها به لحاظ خواص مکانیکی و حرارتی قرار دارد. عایق استفاده شده از نوع پلی اورتان سخت می‌باشد که این ساختار پلی اورتان را در ردیف بهترین عایق‌های حرارتی قرار می‌دهد بطوریکه یک ساندویچ پنل با ضخامت ۴سانتی‌متر معادل یک دیوار آجری با ضخامت ۵۰ سانتی‌متر قابلیت عدم انتقال حرارت دارد. در پانل پلی اورتان امکان تغییر خواص عایق برای کاربردهای گوناگون وجود دارد به‌عنوان‌مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • به‌وجودآوردن پوشش ضدخوردگی
  • حالت ارتجاعی و لاستیکی (الاستومری)
  • تبدیل به فوم سخت به‌عنوان عایق عالی

ساندویچ پانل پلی اورتان

پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان یا پلی یورتان نوعی از عایق پلیمری است که اولین‌ بار حدود ۸۰ سال قبل در آلمان کشف شد. این نوع فوم از آن زمان تا به امروز قابل ‌اطمینان‌ترین فوم عایق حرارتی برای ساندویچ پانل است.این ماده در واقع یکی از محصولات مهم پانل‌های ساندویچی به‌شمار می‌رود که قابلیت استفاده در سقف و دیوار را دارد. پلی‌اورتان به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌گردد که از واکنش پلی‌ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل‌دهنده استفاده می‌شود. پلی اورتان با واکنش یک پلی‌یول (الکل با بیش از دو گروه هیدروکسی واکنشی در هر مولکول) با دی ایزوسیانات یا ایزوسیانات پلیمری در حضور کاتالیزورها و افزودنی‌های مناسب تشکیل می‌شود.

ساندویچ پانل عایق پلی اورتان

پنل ساندویچی پلی یورتان همانند اکثر ساندویچ پانل‌ها قابلیت استفاده در سقف‌ها و دیوارها را به عنوان پانل دیواری و سقفی دارا می‌باشد. فوم‌های عایق PUR و PIR مواد عایقی هستند که از نظر مواد اولیه بکار رفته در ساخت تقریباً مشابه می‌باشند. ساندویچ پانل‌ها بسته به کاربری در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی تولید می‌شوند. با یک برآورد تقریبی می‌توان گفت پانل پلی یورتان هزینه‌های گرمایش و سرمایش حدود ۶۵ درصد انرژی مورد استفاده در خانه‌های متوسط را تشکیل می‌دهد.

ساندویچ پانل پلی اورتان

انواع عایق پلی اورتان

فوم پلی اورتان انعطاف‌پذیر

فوم پلی یورتان انعطاف‌پذیر، به‌عنوان بخش نرم در انواع محصولات مصرفی و تجاری استفاده می‌شود. از جمله این محصولات می‌توان به ملافه، مبلمان، داخل خودروها، پوشش فرش و بسته‌بندی اشاره کرد. این فوم قابل‌انعطاف می‌تواند در هر نوع شکل تولید شود. فوم پلی اورتان انعطاف‌پذیر سبک، مقاوم، ماندگار و نرم است. در امریکای شمالی این نوع محصول حدود ۳۰ درصد از کل بازار پلی یورتان را به خود اختصاص می‌دهد.

فوم پلی اورتان سخت

این فوم سفت‌ و سخت از محبوب‌ترین، بهینه‌ساز انرژی و عایقی همه‌کاره است. با توجه به مشخصات فنی کارآمدتر و راحت‌تری که این محصولات دارند به طور قابل توجهی در کاهش هزینه‌های انرژی مؤثر می‌باشند. می‌توان این بهینه‌سازی انرژی را در موارد تجاری و مسکونی اعمال کرد. همان‌طور که اشاره شد بیشترین هزینه و اتلاف انرژی در خانه‌ها صورت می‌گیرد. در این زمان برای حفظ دمای یکنواخت و همچنین کاهش سروصدا در خانه‌ها از پلی اورتان سخت استفاده می‌شود. چرا که این فوم‌ها مصالح مؤثری هستند که می‌توانند در عایق‌های سقف، دیواری، پنجره‌های عایق و درب‌ها استفاده شوند.

عایق پلی اورتان PUR

پلی اورتان PUR شناخته‌ترین نوع عایق حرارتی در ساندویچ پانل است. این فوم از ترکیب پلی‌یول، ایزوسیانات، گاز پف زا و در صورت نیاز انواع کاتالیزورها به دست می‌آید. پنل ساندویچی پلی اورتان PUR کندسوز بوده و دارای گرید آتش پذیری B2 است. دمای آتش‌گرفتن این پنل نسبت به ساندویچ پانل PUR بالاتر است.

عایق پلی اورتان

عایق پلی اورتان PIR

ساندویچ پانل پلی اورتان PIR، نوع دوم پلی اورتان نسوز ساخت کشور آلمان با گرید B1 است که به PIR معروف است. این عایق در برابر آتش کاملاً مقاوم است. پلی اورتان PIR از پلی ایزوسیانورات ساخته می‌شوند. ساندویچ پنل PIR پلی اورتان دارای استاندارد B1 و B2 در برابر آتش بوده و در هنگام سوختن شعله‌ور نمی‌شود؛ در نتیجه از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.
در این میان گروه صنعتی ماموت اولین و تنها مجموعه صنعتی تولیدکننده ساندویچ پنل مجهز به سیستم تولید فوم PIR واقعی در ایران است. دمای موردنیاز برای جداشدن باندهای اتصالی مولکول‌های ایزوسیانورات از یکدیگر بیش از ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد است. این موضوع به‌روشنی بیانگر دلیل انتخاب فوم PIR به‌عنوان یک راه‌حل مناسب برای مصارفی است که مستلزم مقاومت بالا در برابر حرارت و اشتعال هستند. محصولات ساختمانی PIR بسیاری از ملزومات شرکت بیمه دررابطه ‌با مقاومت در برابر آتش را برآورده می‌کند.

مزایای ساندویچ پانل پلی اورتان

  • سبک وزن
  • دوام و طول عمر بالا
  • نصب و راه‌اندازی آسان
  • عدم خوردگی توسط حشرات
  • تنوع زیاد و مشتری‌ پسند بودن
  • مایعات را به خود جذب نمی‌کنند و ضد آب
  • به دلیل مصرف پایین انرژی در فرایند تولید آن هزینه تمام شده به‌شدت پایین می‌آید.
  • استفاده از فوم عایق در ساندویچ پانل ماموت و به‌کارگیری آن در ساخت و ساز از هدررفت انرژی جلوگیری می‌کند. به‌این‌ترتیب به‌جای آن که زمین‌گرم شود و هزینه‌های اتلاف شوند، درصد درستی از انرژی صرفه انرژی موردنیاز در خانه خواهد شد.

کاربرد پلی اورتان در ساختمان و ساخت و ساز

  • سوله‌ها
  • گلخانه‌ها
  • کانکس‌ها
  • فروشگاه‌ها
  • کلین روم‌ها
  • مجتمع‌های تجاری
  • پارکینگ‌های مسقف
  • ویلاهای پیش ساخته

کاربرد ساندویچ پانل پلی اورتان

تفاوت ساندویچ پانل پلی اورتان PUR و PIR

تفاوت این دو نوع ساندویچ پانل در داشتن مزایا و معایبی همچون هرکدام از آن‌ها است. تفاوت اصلی پانل PIR جامد با PUR به‌کارگیری از MDI در تولید فوم PIR است. به همین منظور پنل PIR نسبت به پنل PUR پایداری گرمایی بالاتری داشته و مقاومت بالایی در برابر حریق دارد. از این رو در مکان‌هایی که خطر آتش‌سوزی بالا است، از ساندویچ پانل پلی‌اورتان PIR استفاده می‌شود.
همچنین دمای اشتعال پنل ساندویچی PIR نسبت به پلی اورتان PUR بسیار بالاتر است. اگر ساندویچ پانل پلی‌اورتان PIR آتش بگیرد با کنارزدن آتش خاموش می‌شود. اما با این تفاوت که پروسه‌ی تولید و شکل‌گیری فوم در پلی اورتان PIR به گونه‌ای ا‌ست که در برابر آتش مقاوم است. این فوم علاوه بر مزیت مهم ضدحریق بودن، دارای مزایای بالایی نظیر جذب رطوبت بسیار پایین و نیز عدم جذب باکتری و لانه‌گزینی هرگونه از حشرات است.

قیمت ساندویچ پانل پلی اورتان

قیمت ساندویچ پانل پلی اورتان عامل مهمی است که معماران و مهندسان ساخت و ساز هنگام ارزیابی و تصمیمات خود باید در نظر بگیرند. قیمت این پانل به دلیل کیفیت بالا و مواد و مصالح مورد استفاده دارای بالاترین قیمت نسبت به سایر پنل‌های ساندویچی است. شرکت ماموت می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌تری در مورد سرمایه گذاری‌ها، مشارکت‌ها و سایر ابتکارات اتخاذ کنند که به طور بالقوه می‌تواند بر سود شرکت تأثیر بگذارد. علاقه‌مندان به دریافت اطلاعات بیشتر دررابطه با ساندویچ پنل پلی اورتان می‌توانند از طریق شماره تماس‌های داخل سایت با کارشناسان ماموت در تماس باشند.

2 دیدگاه در “ساندویچ پانل پلی اورتان

  1. امتخاب نوع ساندویچ پانل به نوع کاربری سوله و نیاز شما بستگی دارد. بدین ترتیب برای انتخاب بهترین نوع پانل به صفحه تفاوت ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی استایرن مراجعه نمایید. اما لازم است بدانید که اغلب ساندویچ پانل پلی استایرن را برای ساخت سوله استفاده میکنند. پانل پلی یورتان اما در مقابل دارای قابلیت عایق بودن بیشتر و همچنین قیمت بیشتری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *