ساندویچ پانل یکی از مصالح نوین عصر امروز است که در دهه‌های اخیر گستردگی استفاده از آن در صنایع مختلف افزایش یافته؛ به طوری که بخش‌های مختلفی همچون سازه‌های صنعتی و غیر صنعتی را پوشش می‌دهد. این مصالح پیش ساخته ساختاری لایه‌ای متشکل از یک هسته مرکزی و دو لایه جانبی در طرفین آن است.
پانل‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد گوناگونی دارند و به کارگیری آن‌ها در سازه‌ها فواید مختلفی را به دنبال دارد؛ همین امر سبب شده تا این متریال پیش ساخته به سرعت جایگزین سایر مصالح ساختمانی شوند. ساندویچ پانل کاربردهای مختلفی در حوزه ساخت و ساز، صنعت و تولید محصولات مختلف دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
سقف و دیوار سازه: پنل‌های ساندویچی به دلیل سبک وزن بودن، سرعت نصب بالا و مقاومت بالا در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف، یک پیکج کامل از تمامی مزایا را به مهندسین ارائه می‌دهد. این مصالح در پروژه‌های مختلف برای پوشش سقف و دیوار ساختمان‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
سازه‌های صنعتی: این متریال پیش ساخته در پوشش جداره‌های سازه‌هایی همچون انواع سوله، کارخانه، گودال‌های مانور و… کاربرد دارد.
دکوراسیون: ساندویچ پانل‌ها به دلیل دارا بودن رنگ‌ها و طرح‌های مختلف بر روی دیوارهای داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و ظاهر زیبایی را در کنار عایق بندی و افزایش ایمنی سازه ارائه می‌دهد.

انواع ساندویچ پانل

ساختار تمامی ساندویچ پنل‌ها مشابه با یکدیگر است؛ ولی بر اساس مواد اولیه به کاررفته در ساخت آن‌ها به انواع مختلفی تقسیم شده و در کاربری‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طورکلی این مصالح به دو نوع سقفی و دیواری تقسیم می‌شوند که جهت پوشش جداره‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها به‌کار می‌روند.

 

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

همانطور که از نام این پانل مشخص می‌باشد، پوشش دیوار سازه‌ها از طریق آن اعمال می‌شود. این پنل‌ها از نظر طراحی با نوع سقفی متفاوت هستند؛ چراکه نحوه مواجهه آن‌ها با شرایط محیطی نیز با یکدیگر متفاوت است. اصلی‌ترین وجه تمایز میان این دو نوع پانل به سطح مقطع یا فرم ورق آن‌ها برمی‌گردد؛ در نوع دیواری برخلاف سقفی هیچ برآمدگی بر روی سطح بیرونی ورق وجود ندارد.
یک نوع خاص از ساندویچ پانل دیواری به نام پانل پیچ مخفی وجود دارد که جهت یکپارچگی ظاهر سازه در انتهای کار مورد استفاده قرار می‌گیرد و همانطور که از نام این متریال مشخص است، پیچ‌های به کار رفته در اتصال صفحات پنل‌ها به یکدیگر مخفی بوده و دیده نمی‌شوند. از این نوع پانل دیواری که در ضخامت‌های مختلفی ارائه می‌شود در پوشش دیوار سازه‌های مختلف کاربرد دارد.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پنل سقفی که برای پوشش سقف یک ساختمان به کار می‌رود، در طراحی آن یک سری برآمدگی به نام گام استفاده شده تا علاوه‌بر افزایش استقامت سقف، موجب جمع نشدن آب باران یا برف بر روی بام ساختمان شوند. همین ویژگی در طراحی آن‌ها سبب شده تا از ساندویچ پانل سقفی با گام های بلند برای مقابله با بارش‌های فصلی استفاده شود.
گام‌ها معمولا به شکل ذوزنقه و اورلپ طراحی می‌شوند تا از نفوذ آب به داخل مصالح جلوگیری نمایند. همچنین این مورد را نیز باید در نظر گرفت که سقف سازه مهم‌ترین قسمت آن به شمار می‌رود؛ به همین دلیل به کارگیری مصالحی مقاوم برای این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از تفاوت‌های نوع سقفی با دیواری در محدودیت استفاده از پنل‌های سقفی است؛ چراکه آن‌ها تنها در سازه‌هایی کاربرد دارند که بار زنده روی سقف قرار نمی‌گیرد.

 

کاربرد پانل ساندویچی در سازه‌

باتوجه به ساختار کامپوزیتی این مصالح پیش ساخته، از لحاظ فیزیکی متناسب با سازه‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی هستند. پانل‌های ساندویچی امروزه در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌شوند و همین امر سبب شده تا در سازه‌های مختلف کاربرد زیادی پیدا کنند. از سازه‌هایی که از این متریال برای دیوار یا سقف آن‌ها استفاده می‌شود عبارت است از:

  • سوله‌ها و سازه‌های صنعتی
  • انبارهای ذخیره‌سازی
  • جداره‌های انواع کانکس
  • سردخانه و گرمخانه‌های صنعتی
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی
  • اتاق‌های ایزوله
  • سالن‌های موسیقی و تئاتر
  • استادیوم‌های ورزشی
  • آشیانه هواپیما و کاربری‌های فرودگاهی

 

کاربرد پنل ساندویچی در صنعت ساختمان

امروزه طراحان و سازندگان به دنبال مصالحی در حوزه ساخت و ساز هستند که علاوه‌بر ویژگی‌های مربوط به عایق بندی و افزایش دوام سازه، در زیبایی بنا نیز نقش بالایی داشته باشد. ساندویچ پانل به دلیل بهره‌مندی از تمامی این مزایا به جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساختمان رسیده و بسیاری از پیمانکاران و معماران در ساخت بناهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌نمایند.
همچنین باید عنوان کرد که این مصالح پیش ساخته چند عملکردی بوده و به کارگیری آن‌ها مزایای گوناگونی را برای ساختمان به دنبال دارد. مزایای مربوط به این پانل‌ها مربوط به زمان عملیات ساختمانی یا دوره بهره‌برداری است؛ اما اکثر مزایای آن‌ها را می‌توان در هر دو زمان مشاهده نمود.
علت وجود مزایای متعدد در پنل‌ها به مشخصات فنی بالا و خصوصیات مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی آن‌ها برمی‌گردد. از برجسته‌ترین نقاط قوت و ویژگی‌های ساندویچ پنل که سبب شده از آن‌ها در حوزه ساختمان در پروژه‌های مختلف استفاده گردد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عایق بندی حرارتی
  • مقاومت در مقابل نفوذ آب
  • عایق بندی صوتی
  • مصاوم در برابر آتش
  • نصب آسان و جای‌گذاری سریع
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ جانوران موذی
  • ضخامت کم با کارایی بالا
  • قابلیت شستشو

لازم به ذکر است که تمامی مزایا و ویژگی‌های گفته شده هنگامی محقق می‌شود که نصب آن‌ها به درستی و بدون هیچ گونه آسیبی به مصالح انجام گیرد. استفاده از تجربه نصابان ماهر در این زمینه موجب می‌شود تا اجرای پنل‌های ساندویچی با استانداردها و الزامات تعیین شده و از طریق تجهیزات به روز صورت گیرد و هیچ‌گونه خللی در این راستا رخ ندهد.

کاربرد ساندویچ پانل

کاربرد ساندویچ پنل در صنایع

یکی از کاربردهای پنل ساندویچی، به کارگیری آن‌ها در صنایع مختلفی همچون نظامی، تولیدی، شیمیایی و… است؛ به طوری که در اکثر پروژه‌ها افراد ترجیح می‌دهند از این مصالح برای پوشش سازه خود بهره‌مند شوند.
یکی از مزیت‌هایی که سبب شده این متریال پیش ساخته در صنایع متعدد کاربرد بالایی ارائه دهد، سبک وزن بودن و سرعت بالای ساخت و ساز آن‌ها می‌باشد، همچنین هزینه‌های اضافی مربوط به نصب را کاهش داده و عمر مفید سازه به طور قابل چشمگیری افزایش خواهد داشت. از این پنل‌ها در ساخت کانتینرها، استودیوهای صدابرداری، سقف کارخانه‌ها و… استفاده می‌شود.

 

کاربرد ساندویچ پانل در معماری

با گسترش استفاده از ساندویچ پنل در صنایع مختلف، امروزه در عرصه معماری نیز این مصالح پیش ساخته کاربردهای مختلفی یافته‌اند. شرکت‌های معتبر دنیا همچون ماموت، پانل‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی تولید می‌کنند و همین امر سبب شده تا این متریال پیش ساخته در دکوراسیون داخلی و نمای بیرونی ساختمان‌ها بیش از قبل مورد توجه قرار گیرد. برخی از عواملی که سبب شده تا این محصولات در معماری کاربرد بالایی یابد عبارت است از:
زیبایی ظاهری: ساندویچ پانل‌ها برای زیباتر کردن نمای بیرونی ساختمان‌ها، دکوراسیون داخلی و مواردی که مرتبط با زیبایی ظاهری می‌شود کاربرد بالایی دارند.
استحکام بالا: از دیگر مواردی که موجب شده در معماری توجه ویژه‌ای به این مصالح شود، دوام و استحکام بالای آن‌ها می‌باشد؛ چراکه در مقابل حوادثی همچون زلزله نیز مقاومت و ایمنی خوبی از خود نشان می‌دهند.
قابلیت تعویض: این ویژگی سبب شده تا در صورت خرابی یا ایجاد مشکل در برخی صفحات پانل‌ها، بدون مشکل و هیچ‌گونه زیانی به محیط زیست، برای تعویض آن‌ها با مصالح جدید اقدام نمایند.
سازگاری با انواع اقلیم: به دلیل تطابق بالای این مصالح با شرایط آب و هوایی گوناگون، در حوزه معماری نیز اهمیت بالایی یافته‌اند؛ چراکه اگر متریال درست در ساختار پانل استفاده گردد، در اقلیم مختلف قابل استفاده می‌باشد.
تنوع در رنگ و شکل پروفیل: پروفیل‌های بکار برده شده در ساندویچ پنل‌ها کارکرد دکوراتیو به این مصالح بخشیده‌اند. از نظر معماری در نمای ساختمان باید به جهت افقی یا عمودی، رنگ پروفیل پانل‌ها و نورگیرهای سقفی توجه داشت.
حمل آسان: این مصالح وزن کمی داشته و چون مراحل ساخت آن‌ها در کارخانه انجام می‌شود، حمل و نقل بسیار آسانی در مقابل سایر مصالح ساختمانی دارند؛ به همین دلیل می‌توان آن‌ها را حتی به مناطق صعب العبور نیز منتقل نمود.

 

ساندویچ پانل چه کاربردی در ساخت سوله دارد؟

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پانل ساندویچی در ساخت دیوارها و سقف انواع سوله می‌باشد؛ چراکه می‌تواند عمر سازه و بازدهی سوله را به طور قابل چشمگیری افزایش دهد. عایق بندی فضای داخلی را در کاربری‌هایی همچون سوله مرغداری، ورزشی، انبار و… به درستی اعمال نماید. معمولا در ساخت سوله‌ها از ورق‌های آلوزینک برای لایه‌های جانبی و از فوم پلی اورتان یا پلی استایرن در هسته ساندویچ پانل استفاده می‌شود.
فوم‌های ذکر شده می‌توانند یک عایق حرارتی مناسب باشند و انرژی را درون سوله حفظ نمایند، همچنین ورق آلوزینک نیز قادر به محافظت از سوله در مقابل رطوبت و پوسیدگی خواهد بود. کاربری سوله‌ها معمولا در مواردی همچون آشیانه هواپیما، تعمیرگاه‌ها، انبارهای ذخیره سازی، فروشگاه‌ها، سالن‌های ورزشی و… بوده که به دلیل اهمیت بالای موارد گفته شده، استفاده از مصالحی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلف از الزامات پروژه است.

کاربرد ساندویچ پانل در ساخت سوله

به کار بردن پنل‌ها در سالن پرورش قارچ

یکی از موارد کاربرد ساندویچ پنل در ساخت سالن‌های پرورش قارچ است؛ چراکه محیط این سالن‌ها معمولا رطوبت بالایی دارد و نیاز است تا مصالحی در آن‌ها به کار رود که در اثر مواجهه دائمی با رطوبت، دچار زنگ‌زدگی یا پوسیدگی نشود.
علاوه‌بر بر این مورد، جلوگیری از هدررفت انرژی و کنترل دمای داخلی نیز اهمیت بالایی دارد؛ زیرا فضای پرورش قارچ نباید تاثیرات منفی بر کیفیت آن‌ها داشته باشد. پانل‌های ساندویچی تمامی این ویژگی‌ها را دارا بوده و سازندگان معمولا از این مصالح برای پوشش جداره‌های سالن پرورش قارچ بهره می‌برند.

کاربرد ساندویچ پانل در سالن پرورش قارچ

کاربرد ساندویچ پنل در ساخت کانکس

کانکس در واقع سازه‌ای است که مهمترین ویژگی و یا بهتر بگوییم وجه تمایز آن با ساختمان‌های سنتی، قابلیت جابجایی می‌باشد. این سازه‌ها دارای انواع مختلفی هستند و مستحکم ترین و بهترین نوع کانکس‌ ساخته شده با متریال ساندویچ پانل شناخته می‌شود.
کانکس پانلی در مقابل سرما، گرما و رطوبت دارای مقاومت بیشتری نسبت به سایر سازه‌هایی است که از سایر مصالح برای تولیدشان استفاده می‌شود. کاربرد کانکس‌ها نیز در مکان‌هایی است که قابلیت ساخت و ساز یک بنای سنتی وجود نداشته و همزمان نیاز به جابجایی‌های مداوم نیز وجود دارد.

کاربرد ساندویچ پانل در ساخت کانکس

کاهش هزینه‌ها با استفاده از ساندویچ پانل

یکی از مهم‌ترین اهداف استفاده از پنل ساندویچی در سازه‌های مختلف، کاهش هزینه‌های کلی پروژه است. درواقع فعالین حوزه ساخت و ساز به دنبال مصالحی هستند که علاوه‌بر عایق بندی و افزایش استحکام، از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد.
انتخاب یک شرکت مناسب که از کیفیت متریال آن اطمینان داشته باشید در کنار عواملی همچون ضخامت پنل، ابعاد پروژه، جنس ورق انتخابی و فوم عایق، نوسانات مربوط به نرخ ارز در بازار، تاثیر تحریم‌ها بر قیمت متریال و… همگی بر قیمت ساندویچ پانل موثر هستند. شما می‌توانید شرکت ماموت را که برترین و معتبرترین تولیدکننده مصالح پیش ساخته و انواع پانل می‌باشد را برای سفارش محصول خود انتخاب نمایید.
شاید هزینه ابتدایی خرید مصالح از کارخانه ماموت بالاتر از سایر تولیدکنندگان باشد؛ ولی دوام این متریال بالا بوده و در گذر زمان دچار افت کیفیت نمی‌شود و نیاز به تعویض نخواهند داشت؛ این موضوع خود در کاهش هزینه‌های نگهداری بسیار موثر است. همچنین باید عنوان کرد که قیمت ساندویچ پنل در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی کمتر بوده و این ویژگی نیز یکی از برتری‌های مربوط به آن‌ها می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *