امروزه ساندویچ پانل‌ها به عنوان متریالی نوین در بین مهندسان و معماران به شهرت رسیده و به دلیل دارا بودن مزایای مختلف صنعت ساختمان را متحول کرده‌اند. این محصول با ساختار چند لایه خود عایق مناسبی جهت پوشش سقف و دیوار سازه‌ها به شمار می‌رود. روش تولید ساندویچ پانل‌ها پیچیده و دقیق بوده و استفاده از جدید‌ترین و به‌روزترین دستگاه‌ها را باید برای ساخت آن استفاده نمود.

 

مواد سازنده ساندویچ پانل‌ها

تمامی ساندویچ پانل‌ها از یک لایه فوم عایق در هسته مرکزی و دو لایه از جنس ورق فولادین در اطراف این فوم تشکیل شده‌اند. اصلی‌ترین تفاوت بین پنل‌های ساندویچی مختلف، جنس به کار رفته در روکش‌های فلزی و فوم عایق میانی می‌باشد و انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌تواند تعیین کننده نهایی ویژگی‌ها و کاربردهای آنان باشد.
بهترین و رایج‌ترین موادی که در لایه میانی استفاده می‌شود، پلی اورتان، پلی استایرن، ایکس پی اس، پشم شیشه و پشم سنگ است. پوشش‌های پانل‌ها نیز از ورق‌هایی همچون آلومینیوم، آلوزینک و گالوانیزه تشیکل شده است. لایه‌‌های گفته شده به وسیله چسب‌هایی مخصوص تحت عنوان چسب ماستیک به هم متصل می‌گردند.

 

مزایای ساندویچ پانل‌ها

باتوجه‌به اینکه کدام پانل برای سازه مورد نظر انتخاب خواهد شد، برخی از مزایای منحصر به فرد آن تغییر خواهد یافت؛ ولی به طور کلی مهم‌ترین ویژگی‌های مربوط به فوم‌های عایق لایه میانی عبارت است از:

  • ضریب انتقال حرارتی پایین
  • مقاوم در برابر آتش
  • مقاوم در برابر نفوذ آب
  • سبک وزن بودن
  • طول عمر بالا

همانطور که به آن اشاره کردیم در طرفین فوم عایق دو ورق قرار دارد که این ورق‌ها نیز شامل مزایای مختلفی هستند. در بین موارد عنوان شده درباره جنس این ورق‌ها، رایج‌ترین پوششی که در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ورق آلوزینک و گالوانیزه هستند. البته باید عنوان کرد که ورق آلوزینک به دلیل دارا بودن آلومینیوم در مواد تشکیل دهنده خود، یک عایق مناسب برای رطوبت بوده و به خصوص در مناطق پرباران و شرجی بسیار پرکاربرد است. از اصلی‌ترین مزایای این ورق‌ها عبارت است از:

  • مقاوم در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • مقاوم در بربر اکسید شدن
  • تنوع بالا در طرح و رنگ
  • عایق رطوبتی و حرارتی
  • طول عمر بالا
  • قابلیت شستشو

ساندویچ پانل

روش‌های تولید ساندویچ پانل

برای تولید انواع پنل‌های ساندویچی معمولا دو نوع خط تولید وجود دارد که از طریق روش‌ها و طراحی‌های مختلف آن‌ها را تولید خواهند کرد. روش‌های مختلف تولید ساندویچ پانل شامل موارد زیر می‌شود:

 

روش کانتینیوز (continues)

این روش به شکل پیوسته و کاملا خودکار بوده و در آن تمامی مواد اولیه همانند ورق‌ها، فوم و چسب، در ورودی مخصوص قرار گرفته و درون دستگاه تولید می‌گردند. درواقع در این روش مواد اولیه ساندویچ پانل از یک طرف به دستگاه وارد و از طرف دیگر محصول در اندازه‌های مختلف مطابق با برنامه‌ای که به دستگاه داده شده برش خورده و بیرون خواهد آمد.
در این روش تمامی روند تولید پنل‌های ساندویچی درون دستگاه انجام خواهد شد و بررسی‌های مربوط به کیفیت ساندویچ پانل‌ها نیز تنها زمان خروج آن‌ها از دستگاه قابل مشاهده است. دستگاه‌هایی که در روش کانتینیوز خط تولید پانل‌ها را تشکیل می‌دهند شامل موارد زیر می‌شود:

  • دستگاه رول فرمینگ برای شکل‌دهی ورق گالوانیزه رنگی
  • دستگاه برش
  • دستگاه دبل بلت با طول 25 تا 30 متر
  • دستگاه انباشته ساز و بسته بندی
  • دستگاه تزریق فوم دو جزئی یا سه جزئی فشار قوی

روش کانتینیوز

روش دیسکانتینیوز (Discontinues)

همان‌طور که از نام این روش مشخص می‌باشد، برخلاف روش کانتینیوز، تولید به شکل مرحله به مرحله بوده و جدا از هم انجام خواهد شد و درواقع کل خط تولید ساختار مرحله‌ای دارد. در روش دیسکانتینیوز پس از پایان کار، محصولِ خارج شده برای ادامه تولید به مرحله بعد وارد خواهد شد. پانل‌های دیواری و سقفی در این شیوه به شکل متفاوت تولید خواهند شد و خط تولید آن‌ها با هم تفاوت دارد.

 

روش دیسکانتینیوز تولید پنل پلی‌اورتان

برای تولید این پانل در روش ناپیوسته ابتدا ورق‌ها به وسیله دستگاه رول فرمینگ برش داده خواهند شد و بعد ورق‌های مربوط به لایه‌های بیرونی درون دستگاه قرار گرفته و پرس داده می‌شوند. سپس فضای بین دو ورق را از فوم عایق پلی یورتان پر می‌کنند. در مرحله بعد، فوم پلی اورتان را گرم و خنک کرده تا خشک شود و برای مرحله نهایی آماده گردند. محصول بعد از خشک شدن از قالب‌های مخصوص خارج می‌گردد تا در نهایت ساندویچ پانل تولید شود.

روش دیس کانتینیوز

روش دیسکانتینیوز تولید پنل پلی‌استایرن

تمامی مراحل این روش ساخت برای ساندویچ پانل‌های پلی استایرن به شکل جداگانه انجام می‌شوند تا در نهایت محصولات خروجی در کنار هم قرار بگیرند و بعد از مونتاژ آن‌ها پنل ساندویچی پلی‌استایرن تولید گردد. در ابتدای این روش ورق‌های گالوانیزه به وسیله دستگاه رول فرمینگ برش‌زده خواهند شد و در یک دستگاه دیگر نیز فوم‌های پلی استایرن در ابعاد و ضخامت‌هایی که از قبل در نظر گرفته شده‌اند برش می‌خورند. در انتها نیز فوم به وسیله چسب‌های مخصوص که پیش‌تر نیز به آن‌ها اشاره نمودیم به ورق‌ها چسبانده شده و برش خواهند خورد.

ساخت پانل در کارخانه ماموت

باتوجه‌به فرایند تولید ساندویچ پانل‌ها، یافتن یک شرکت مجرب و معتبر در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت ماموت با استفاده از جدیدترین فناوری‌های کشور آلمان توانسته در زمره یکی از بهترین شرکت‌های دنیا قرار گیرد و تمامی ساندویچ پانل‌ها را به آسانی تهیه و با بالاترین کیفیت در اختیار شرکت‌های ساخت‌وساز قرار دهد.
از آن‌جا که کیفیت مواد اولیه و نحوه تولید ساندویچ پانل‌ها و سپس اجرای این متریال پیش ساخته حائز اهمیت هستند، تهیه و نصب آن‌ها از طریق یک شرکت معتبر چون ماموت می‌تواند باعث اطمینان خاطر گردد. بدین منظور می‌توانید با شماره‌های درج شده در وبسایت ماموت، با کارشناسان مشورت نموده و بعد از اطلاع از قیمت ساندویچ پانل، محصول مورد نظر را انتخاب کرد.