ساندویچ پانل کاربرد گسترده ای در صنعت ساخت و ساز دارد. در این مقاله در مورد دلیل استفاده از ساندویچ پانل ها در ساختمان سازی چیست به صورت فنی توضیح داده شده است. در صورتی که می‌خواهید بدانید دلیل استفاده از ساندویچ پانل ها در ساختمان سازی چیست پیشنهاد می‌کنیم با ما در این مقاله همراه باشید.

امروزه ساندویچ پانل جزو پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی می باشند. این مصالح به دلیل ساختار ساندویچ مانندشان ساندویچ پانل نام گرفته شده اند. ساندویچ پانل ها از دو ورق طرفین و یک عایق میانی که به هم چسبیده شده اند تشکیل می شوند. ورق های استفاده شده در ساندویچ پانل ها از جنس گالوانیزه, آلوزینک, آلومینیوم, پی وی سی, مس و یا استنلس استیل می باشند. لایه میانی از جنس پلی یورتان ،پلی استایرن و پشم سنگ می باشد. البته نوع ورق استفاده شده در آن و یا نوع عایق آن بر حسب نیاز مشخص می شود.

دلیل استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان سازی
دلیل استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان سازی

ساند ویچ پانل ها به دو دسته تقسیم می شوند: ساندویچ پانل دیواری ساندویچ پانل دیواری. همانطور که از اسمش مشخص می باشد در دیواره های ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ساندویچ پانل ها در انبار ها، سوله ها، کانکس ها، سازه های صنعتی و… مورد استفاده قرار می گیرند. ساندویچ پانل های دیواری نیز خودشان به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، پیچ مخفی, نر و مادگی, دورو نایلون و اتاق تمیز تقسیم می شوند.

ساندویچ پانل سقفی این ساندویچ پانل در سقف سوله ها ،امکان ورزشی، انبار های، کانتینر ها و… مورد استفاده قرار می گیرند و از پر کاربرد ترین ساندویچ پاانل ها می باشد. ضخامت این نوع از ساندویچ پانل ها بر اساس نوع شرای آب و هوایی مشخص می شود.

ساندویچ پانل ها بر اساس نوع عایق استفاده شده

پلی استایرن: ساندویچ پانل پلی استایرن عایق صوتی می باشند و از ورود صدا های آزار دهنده جلوگیری می کنند. این پانل ها نسبت به کاریی که دارند قیمت مناسبی را دارند، این نوع از ساندویچ پانل ها جزو سبک ترین ساندویچ پانل ها می باشند.

پلی یورتان: پلی یورتان دارای ضخامت و سختی بیشتری نسبت به پلی استایرن می باشد این هسته میانی از موادی تشکیل شده است که باعث می شود ضد حریق شود این نوع فوم را بر روی ساندویچ پانل ها طبق نیاز به روش های مختلفی نصب می کنند که هر کدام از این روش های نصب مزیت هایی را نیز دارد و مثلا به سطح می چسبد چه سطح بیرونی چه سطح درونی که در این نوع هیچ گونه درز یا شکافی وجود نخواهد داشت وهمین امر موجب شده تا از نشت گرما و سرما به حداقل ممکن برسد و نوع دوم ان به صورت عایق ساندویچ پانلی می باشد که از اتلاف انرژی جلو گیری میکند و عایق صوتی ،حرارتی ومقاوم بودن در برابر عوامل مخرب است

پشم سنگ: لایه میانی پشم سنگ لایه ضخیمی می باشد که به مقاومت بالای خود معروف می باشد این ساندویچ پانل عایقیست در برابر گرما ، سرما ، صدا های مزاحم و جلو گیری از حدر رفتن انرژی علاوه بر این این ساندویچ پانل ضد حریق می باشد و در صورت آتش سوزی خود خاموش می باشد.

دلیل استفاده از ساندویچ پانل ها چیست ؟

همانطور که گفته شد ساندویچ پانل ها جزو پر کاربرد ترین مصالح آماده ساختمانی امروزه می باشد اما دلیلی استفاده از آنها چیست؟ اولین نکته و مهم ترین نکته این است که ساندویچ پانل ها باعث می شوند ما صرفه جویی عظیمی در زمان بکنیم ، زیرا ساندویچ پانل ها مانند پازل در کنار هم قرار می گیرند و از لوازم جانبی کمی برا ی سوار کردن آنها بر روی هم استفاده می شود مانند پیچ و مهره و همین باعث سهولت در نصب آن می شود و در نتیجه سهولت در نصب و احرا باعث بالا رفتن سرعت در آن نیز می شود.

نکته دوم این است که ساندویچ پانل ها نسبت به دیگر مصالح ساختمی از وزن کمتری برخوردار هستند و این باعث می شود تا حمل و نقل آن آسان تر شود ودر مکان هایی امکان راندن خودرو نمی باشد بشود به راحتی آنها را جا به جا کرد نکته سه این می باشد که شما با استفاده ازساندویچ پانل با یک تیر چند نشان می زنید هم می توانید با در کمترین زمان محل مرود نظر خود را بسازید، هم هز ینه اضفی برای دیوار های آنها پرداخت نکنید چون خودشان عایق می باشند.

و اما نکته چهارم ساندویچ پانل ها هم زمان بیشتری را به شما هدیه می دهند هم امکانات بیشتری، و سهولت در نصب که هم این نکات باعث می شوند تا هزینه کمتری را پرداخت کنید. ساندویچ پانل ها امروزه به این قصد پدید آمده اند تا ما رفاه و امکانات بهتری را داشته باشیم استفاده از ساندویچ پانل ها امروزه زندگی و ساخت و ساز را آسان کرده است. پس خیلی واضح است و می دانیم به چه دلیلی از ساندویچ پانل ها در ساختمان ها استفاده می کنیم