همانگونه که می دانیم در صنعت ساختمان سازی قطعات فلزی متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد که البته براساس فاکتورهایی مانند محل نصب، نوع کاربری و شرایط آب و هوایی در انتخاب نوع پروفیل باید در نظر گرفته شود  یکی از پرکاربرد ترین مقاطع فولادی که جهت اتصالات در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند پروفیل می باشد، پروفیل ها به دو دسته پروفیل سپری و پروفیل نبشی تقسیم بندی می شوند که البته کاربری هر کدام متفاوت است . در این مقاله سعی داریم در مورد انواع پروفیل و کاربردی که دارند به صورت جداگانه اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

معرفی پروفیل نبشی

به مقاطع فلزی که به شکل L طراحی می شوند و به دو طریق نورد گرم و نورد سرد تهیه می شوند پروفیل نبشی گفته می شود. این دسته از پروفیل در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیار گسترده ای دارند و برطبق سلیقه و دلخواه مشتریان با ابعاد و سایزهای متفاوت قابل تولید می باشند و سایز ثابتی برای انها در نظر گرفته نشده است این یکی از مزیت های این نوع از پروفیل ها است چراکه برای هر سازه ای سایز متفاوتی از این نوع پروفیل بایستی سفارش داده شود.

از پروفیل های نبشی می توان برای ساخت خرپا و ستون، انواع قاب های فلزی، برای اتصال پل به ستون و در دکل های انتقال نیرو استفاده نمود البته کاربرد نبشی ها فقط به موارد ذکر شده محدود نمی شود که در مطالب قبل در مورد آنها به طور کامل  توضیح داده شده است.البته پروفیل های نبشی  به شکل V هم طراحی و تولید می شوند که با نام نبشی های دو بال مساوی در بازار شناخته می شوند این مدل هم طرفداران خاص خود را دارد و برای مکانهای مختلف ساختمان می توان از آنها استفاده نمود.

مقایسه پروفیل سپری و نبشی

معرفی پروفیل سپری

نوع دیگری از پروفیل ها وجو دارند که از لحاظ ظاهری به شکل T انگلیسی طراحی شده اند و با نام سپری در بازار معروف می باشند البته با نام پروفیل T نیز در بازار معروف می باشند. جنس این نوع از پروفیل ها از بلوم و یا شمش آهن است که از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و نحوه تولید این نوع از پروفیل ها همانند سایر پروفیل ها به روش پرسی و فابریک می باشد و به دوشکل لبه تیز و لبه گرد نیز قابل تولید می باشند که بر حسب نوع ساختمان می توان هر کدام را مورد استفاده قرار داد.

از این نوع پروفیل ها برای ساخت درب و پنجره، سقف های کاذب و نماهای شیشه ای و اسکلت گلخانه می توان استفاده نمود. لازم به ذکر است که به خاطر طراحی خاصی که دارد و اشکالاتی که در هنگام اتصالات ایجاد می نماید در مقایسه با پروفیل نبشی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه پروفیل سپری و نبشی

پروفیل سپری و نبشی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

  • یکی از تفاوت هایی که این دو پروفیل با یکدیگر دارند این است که نبشی ها هم به صورت جداگانه و هم به صورت دوبل قابل استفاده هستند اما سپری ها صرفا به صورت تکی قابل استفاده هستند که این امر برتریت پروفیل های نبشی را به خوبی اثبات می نماید.
  • پروفیل های سپری دارای انعطاف پذیری کمتری بوده و اتصال آنها به سازه های ساختمانی با مشکلات فراوانی مواجه بوده و به همین خاطر اکثریت افراد استفاده از نبشی را به خاطر داشتن قدرت خمش بالا به سپری ترجیح می دهند.
  • به دلیل ساختار سه وجهی بودن و شکل ظاهری که سپری ها دارند از آنها در مواقعی استفاده می شود که نیاز به پایه قوی تر و محکم تر باشد و دلیل استفاده از این نوع از پروفیل ها مقاومت بالای آنها در برابر عوامل محیطی است.
  • پروفیل های نبشی به نسبت پروفیل های سپری دارای ضخامت بیشتری بوده و همین امر باعث شده تا پروفیل های نبشی طرفداران بیشتری را به خود اختصاص دهد.
  • به طور کلی سپری ها زمانی که نیاز باشد دو وجه به یکدیگر اتصال پیدا کنند مورد استفاده قرار می گیرند به این دلیل که از هر دو وجه آن استفاده شود.

شباهت کلی پروفیل سپری و نبشی

اگر بخواهیم در خصوص وجه تشابه این دو محصول صحبت نماییم می توان گفت هر دو به روش فابریک و پرسی قابل تولید و سفارش می باشند.

هر دو این قطعات فلزی در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیار گسترده ای دارند و از آنها برای اتصال قطعات در سازه های ساختمانی استفاده می شود.

یکی از شباهت های دیگری که این دو محصول با یکدیگر دارند این است که قطعات خرد شده در هر دو محصول لقمه نامیده می شود.