اتاق تمیز یا کلین روم، فضا‌هایی هستند که امکان ورود و خروج هوا در آن‌ها به حداقل رسیده و آلاینده‌هایی مانند: گرد و غبار، میکروب‌های معلق در فضا، بخار مایعات و… در آن‌ها کاملا کنترل می‌شوند.
افرادی که به کلین روم‌ ورود و خروج دارند، ابتدا باید دوش هوا گرفته‌ و لباس مخصوص بپوشند؛ به همین خاطر باید از سقف و دیواره‌های مخصوص استفاده کرد که امکان ورود و خروج هوا به داخل اتاق به کم‌ترین مقدار ممکن برسد. مفهوم اتاق تمیز برای اولین‌بار توسط پزشکان به‌عنوان محیطی که آن‌ها می‌توانستند بدون آلودگی‌های محیط بیرون عملیات خود را انجام دهند، توسعه یافت.
فضای بهداشتی محیط داخلی به آن‌ها اجازه می‌داد تا از بیماران خود در برابر بیماری‌های منتقله از هوا یا بیماری‌های عفونی و همچنین از خاک و گرد و غباری که پزشکان، پرستاران یا سایر پرسنل می‌توانستند وارد سالن عمل کنند، محافظت نمایند.

 

انواع ساندویچ پنل کلین روم

ساندویچ پانل‌هایی که جهت به کارگیری در پوشش جداره‌های این سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل دو نوع کلی دیواری و سقفی هستند که در ادامهبه تفصیل به آن‌ها اشاره شده:

ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز

ساندویچ پانل دیواری کلین روم یک نوع از پانل‌ها است که به عنوان پوشش دیوار در کلین روم‌ها استفاده می‌شود. این پنل‌های ساندویچی از یک ساختار کامپوزیتی متشکل از دو لایه فلزی در طرفین و یک عنصر مرکزی در بخش میانی است. نوع طراحی پنل، نصب و نگهداری آن را آسان نموده و بهداشت را در محیط داخلی کلین روم کنترل می‌کند.
همچنین این محصول شرکت ماموت عایق حرارتی کارآمدی را فراهم و به حفظ سطح راحتی فضا بدون کاهش عملکرد کمک می‌کند. با پنل‌های دیواری می‌توان از هدررفت انرژی درون سازه جلوگیری نمود و هزینه‌های مصرفی مرتبط با انرژی را به طور چشمگیری کاهش داد.

ساندویچ پانل دیواری اتاق تمیز

 

ساندویچ پانل سقفی اتاق تمیز

امروزه در سراسر دنیا استفاده از ساندویچ پانل برای ساخت اتاق‌های تمیز در پروژه‌های متعددی کاربرد یافته است. ساندویچ پانل سقفی اتاق تمیز یکی از انواع این متریال پیش ساخته بوده که جهت به کارگیری در سقف سازه اتاق تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساختار پنل سقفی همچون نوع دیواری از دو ورقه فلزی با یک لایه هسته فوم درونی تشکیل شده است.
ساندویچ پنل سقفی ویژگی‌های عایق صوتی عالی‌ای را ارائه می‌دهد و آن‌ها را برای استفاده در اتاق‌های تمیز ایده‌آل می‌کند. پانل‌های سقفی اتاق تمیز در دو نوع Flush System و Semi Flush System قابل سفارش و تولید است و استفاده از آن‌ها در سالن‌های اتاق تمیز و پروژه‌های بهسازی و نوسازی توصیه می‌گردد.

 

طراحی و ساخت اتاق تمیز

ساخت اتاق تمیز معمولاً در دو مرحله کلی اجرا می‌شود:

  • مرحله ساخت
  • مرحله تمیزکاری

در مرحله ساخت کلین روم، ابتدا برای اجرای دیواره‌ها و سقف اقدام می‌شود و پس از آن پنجره‌ها و چهارچوب درب‌ها در محل خود قرار می‌گیرند. در مرحله بعد حفره‌هایی که جهت نصب چراغ‌ها و جای فیلتر باکس‌ها و دریچه‌های هوا تعبیه شده جای‌گذاری می‌شوند.
مرحله تمیزکاری نیز بعد از نصب کلیه قطعات، مکانیکال و کف‌سازی اجرا می‌گردد؛ بدین منظور در مراحل تمیزکاری تمام درب‌ها در محل خود قرار گرفته و نصب می‌شوند و در نهایت نیز تمامی درزها سیلیکون کاری می‌شوند.

 

مشخصات فنی اتاق تمیز ماموت

مشخصات فنی ساندویچ پانل
عرض مفید1030 میلی‌متر
طولاز 2 تا 13.60 متر
دانسیته و نوع فومپلی یورتان، 2±40
ضخامت ورق0.7 میلی‌متر
نوع ورقآلوزینک
کلاس ضدحریقB2 ،B3

 

تجهیزات اتاق تمیز

در اتاق‌های تمیز نیاز به یک سری تجهیزات است که تحت عنوان اصلی‌ترین ملزومات در آن‌ها شناخته می‌شوند. برخی از پرکاربردترین تجهیزات کلین روم عبارت است از:

  1. هود لامینار: یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد نیاز این اتاق است که با استفاده از استیل‌های ضد زنگ و بدون هیچ گونه درز و شکافی طراحی شده که مسئولیت محافظت و نگهداری مواد داخل هود را بر عهده دارد. در نتیجه قارچ‌ها و میکروب‌ها نمی‌توانند به این محفظه‌ها وارد شوند و نمونه‌های داخل این هود عاری از هر نوع آلودگی نگهداری می‌شوند.
  2. سد هوایی: برای اتاق تمیز تجهیزاتی به نام سد هوایی در نظر گرفته می‌شود که از ورود هوای آلوده به داخل اتاق جلوگیری می‌نماید و در نتیجه محیط داخل به صورت استریل باقی خواهد ماند. این ایر لاک‌ها بیشتر در بیمارستان‌ها استفاده مورد قرار می‌گیرند. این درب‌ها عمدتا از داخل باز شده و مجهز به قفل‌هایی از داخل هستند تا افراد از محیط خارجی نتوانند به این اتاق دسترسی داشته باشند.
  3. پس باکس: یکی دیگر از تجهیزات کاربردی که در داخل اتاق تمیز به کار می‌رود، پس باکس است. این باکس‌های مخصوص از استیل ضد زنگ ساخته شده و دارای دو درب می‌باشند. همچنین لامپ‌های تجهیز شده به اشعه ماورابنفش برای این باکس‌ها به کار رفته که می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن میکروب‌ها را از بین ببرند. این وسیله بیشتر برای مواقعی استفاده می‌شود که اگر در طول مسیر آلودگی هم وجود داشت این آلودگی هوا به محیط ایزوله اتاق تمیز وارد نگردد.
  4. دستگاه دی پی اس: این نوع دستگاه‌ها در دو سمت فیلترهای هپا نصب می‌شوند و زمانی که فیلترها پر می‌شوند از طریق هشدارهایی این سیستم شما متوجه خواهید شد بایستی فیلترهای دستگاه را عوض نمایید. همچنین زمانی که اختلاف فشار در هر دو سمت فیلترها بیش از حد باشد، یکی از نشانه هایی است که شما باید فیلترها را تعویض نمایید.
  5. سیستم اینترلاک: نوعی سیستم مخصوص که بر روی درب‌های این اتاق نصب شده و جهت تردد افراد و وسایل مخصوص به اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت این سیستم‌ها از استیل‌های ضد زنگ استفاده می‌گردد که از زنگ زدکی در طولانی مدت جلوگیری و فرایند تمیز کردن آن را آسان‌تر نماید. این نوع تجهیزات مجهز به قفل مگنت، تابلو کنترل و شاسی اعلام وضعیت می‌باشد که در صورت باز ماندن درب‌های این اتاق به افراد هشدار می‌دهد.
  6. دوش هوا: دوش هوا یکی از تجهیزات کاربردی است که برای اتاق‌های تمیز تعبیه شده تا هوا را با فشار بسیار زیاد از لباس‌های کارکنان اتاق تمیز عبور می‌دهد. چنان‌چه ذرات و یا آلودگی به لباس‌هایشان چسبیده باشد، آن‌ها را جدا کرده و از نفوذ مواد آلوده به داخل اتاق جلوگیری خواهد کرد.

تجهیزات اتاق تمیز

 

کاربرد ساندویچ پانل اتاق تمیز

کلین روم به طور گسترده جهت تولید محصولات در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنایع زیر اشاره نمود:

  • غذایی
  • داروسازی
  • بیمارستان
  • علوم زیستی
  • بیوتکنولوژی
  • نیمه هادی‌ها
  • آرایشی بهداشتی
  • تجهیزات پزشکی
  • صنایع اسلحه‌سازی
  • نظامی و وزارت انرژی
  • کارخانه‌ها تولید مواد غذایی
  • تولید فرایند بحرانی در هوافضا
  • صنایع ساخت قطعات الکترونیکی
  • تجهیزات بیمارستانی مثل اتاق عمل و جراحی

اتاق تمیز

 

قیمت ساندویچ پانل اتاق تمیز ماموت

قیمت ساندویچ پانل‌ اتاق تمیز ماموت با توجه به عوامل مختلفی از جمله ابعاد پروژه، ضخامت پانل اتاق تمیز، تجهیزات درون آن، نوسانات بازار و… تعیین می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از شماره‌های تماس قرار گرفته در وبسایت مجموعه، جهت برقراری ارتباط با کارشناسان اقدام کرده و هزینه نهایی محصول سفارشی خود را جویا شوید.