ساندویچ پانل متریالی دانش‌بنیان با تولید صنعتی است. بنابراین تمام انواع ساندویچ پنل بر خلاف اکثر متریال‌های سنتی دارای ابعادی دقیق و استاندارد هستند. با این وجود و برای پوشش کامل تمامی نیازها در انواع مختلف ساختمان‌ها، تولیدکنندگان ساندویچ پانل را با ضخامت‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند.
نکته حائز اهمیت در مورد ساندویچ پانل این است که به علت کارایی بالا، نیازی به ضخیم ساختن ساندویچ پنل نیست و حتی ضخیم‌ترین انواع ساندویچ پانل هم ضخامت تمام شده‌ای کمتر از سایر مصالح و متریال‌های ساختمانی دارند.

اهمیت ضخامت ساندویچ پانل

در بین ابعاد فیزیکی و مشخصات ظاهری ساندویچ پانل، ضخامت بیشترین تأثیر را بر کارایی و بازدهی دارد. عملکرد ساندویچ پانل به عنوان یک عایق حرارتی و مانع صوتی مستقیماً با ضخامت آن در ارتباط است. در حالیکه عرض و طول ساندویچ پانل بیشتر تحت تأثیر ابعاد ساختمان هستند و بر روی سرعت اجرای جداره‌های دیوارها و سقف اثر می‌گذارند.
از طرف دیگر ضخامت ساندویچ پانل تعیین کننده ضخامت نهایی جداره‌ها است و استفاده از ساندویچ پنل با ضخامت بیشتر به معنای کاهش متراژ مفید ساختمان است.
مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تعیین ضخامت ساندویچ پانل
هر سازه در هر لحظه تحت تأثیر تعداد بیشماری از عوامل قرار دارد از همین رو در صنعت ساختمان برای انتخاب مصالح و متریال باید نگاهی جامع داشت. مهمترین عوامل تأثیرگذار بر انتخاب ضخامت ساندویچ پانل به ترتیب اهمیت عبارتند از:
• کاربری ساختمان
• محدودیت‌های مالی
• شرایط اقلیمی

بدون شک مهمترین عامل در تعیین ضخامت ساندویچ پانل، نوع کاربری ساختمان است. در واقع تأمین نیازهای ناشی از کاربری هر پروژه مستلزم استفاده از ساندویچ پنل با ضخامتی خاص است.
از آنجایی که ضخامت ساندویچ پانل بر قیمت آن تأثیر دارد طبیعتاً توجه به بودجه ساخت و محدویت‌های مالی هم در تعیین ضخامت ساندویچ پنل اثر خواهند داشت.

ساندویچ پانل

در صنعت ساختمان شرایط اقلیمی و وضعیت دما و رطوبت عاملی همیشه تأثیرگذار و مهم است اما در مورد ساندویچ پانل شرایط اقلیمی بیشتر روی تعیین جنس ورق اثر دارد و برای اطمینان از دوام ساندویچ پانل در مجاورت محیط پیرامون باید در انتخاب جنس ورق ساندویچ پانل دقت کرد. بنابراین میزان دما و رطوبت محیطی در منطقه احداث پروژه بیش از ضخامت بر جنس ورق ساندویچ پانل تأثیرگذار است.

ضخامت ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پنل سقفی

ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی با وجود شباهت ساختاری به علت تفاوت کارکردی با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستند. همین مسئله سبب شده که بازه ضخامت تولیدی برای ساندویچ پانل دیواری و سقفی یکسان نباشد.
ساندویچ پانل دیواری در بازه 4 تا 15 سانتی‌متر و ساندویچ پانل سقفی در بازه 3 تا 10 سانتی‌متر تولید می‌شوند. ساندویچ پانل دیواری در مکان‌های متنوع‌تری نسبت به پانل سقفی به کار می‌رود و به همین دلیل نیاز بوده تا در بازه گسترده‌تری تولید و عرضه گردد.

رابطه کاربری بنا و ضخامت ساندویچ پانل

کاربری ساختمان مهمترین عامل در تعیین ضخامت ساندویچ پانل است و بخصوص در مورد ساندویچ پانل دیواری حتماً باید بین ضخامت ساندویچ پنل و کاکرد فضا تناسب وجود داشته باشد.

  • کاربری‌های مسکونی، تجاری، اداری و سوله‌های صنعتی

برای این گروه از کاربری‌ها در اکثر موارد، استفاده از ساندویچ پانل دیواری با ضخامت 4 یا 5 سانتی‌متر پاسخگوی تمام نیازها و انتظارات خواهد بود. البته اگر در پروژه‌ای شرایط ویژه‌ای وجود داشته باشد ممکن است نیاز به ضخامت‌های بیشتری هم باشد.

  • کارخانه‌های تولید مواد غذایی، مرغداری و پرورش قارچ

برای ساخت دیوارها در مرغداری‌ها و کارخانه‌های تولید مواد غذایی بهینه‌ترین گزینه، ساندویچ پانل با ضخامت 5 یا 6 سانتی‌متر است. در مورد سالن‌های پرورش قارچ، نیاز است تا ساندویچ پانل با ضخامت 6 سانتی‌متر مورد استفاده قرار گیرد.

  •  انواع سردخانه‌ها

حفظ دمای داخل سردخانه‌ها در بازه‌ای مشخص و محدوده استاندارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. برای اینکه سردخانه بتواند کارایی لازم را داشته باشد باید برای ساخت جداره‌های آن از ساندویچ پانل با ضخامت 8 سانتی‌متر و یا بیشتر بهره برد. در مورد سردخانه‌های زیر صفر استفاده از ساندویچ پانل با ضخامت 12.5 یا 15 سانتی‌متر الزامی است.

  • سایر کاربری‌ها

برای ساختمان‌ها با کاربری‌های دیگر باید برای انتخاب ضخامت ساندویچ پانل به نیازها و محدویت‌های خاص پروژه توجه کرد اما در هر صورت برای هر کاربری می‌توان ضخامتی متناسب را در بازه تولیدی که پیش‌تر گفته شد پیدا کرد.

ساندویچ پانل دیواری

قیمت انواع ساندویچ پانل با ضخامت‌های مختلف

ضخامت ساندویچ پنل بر قیمت آن موثر است اما تنها عامل نیست. عمده عوامل فنی موثر بر قیمت ساندویچ پانل عبارتند از:

  • جنس ورق
  • جنس فوم
  • ضخامت ساندویچ پانل
  • بنابراین برای آگاهی از قیمت ابتدا باید علاوه بر ضخامت، جنس ورق و جنس فوم ساندویچ پانل را هم مشخص کرد. شما می‌توانید ضمن تماس با کارشناسان ما و مشورت با آنها، بهترین نوع ساندویچ پانل که بیشترین تناسب را با نیازهای پروژه شما دارد انتخاب کرده و از قیمت دقیق آن اطلاع یابید.