تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

در این مقاله قصد داریم تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم. با ما همره باشید.

همانطور که می دانیم فولاد مقاومت بسیار کمی در برابر زنگ زدگی، خوردگی دارد. کارشناسان هماره به دنبال راهکاری هستند که بتواند از فولاد در برابر عوامل محیطی محافظت نماید. ورق های مختلفی در بازار وجود دارد که هر کدام از این ورق ها در صنعت های مختلفی استفاده می شوند. ورق آلوزینک و گالوانیزه از ورق هایی هستند که با داشتن ویژگیهایی اعم از خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته اند و به دلیل اینکه برای ساخت آنها از موادی با استحکام بسیار بالا استفاده شده است طول عمر بیشتری نسبت به سایر ورق ها دارند.

قبل از اینکه به تفاوت ورق آلوزینک و گالوانیزه بپردازیم بهتر است در مورد هر کدام از این ورق ها بیشتر بدانیم.به همین منظور به صورت جداگانه به تعریف هر یک از این ورق ها می پردازیم.

ورق گالوانیزه چیست؟

این نوع ورق همان ورق آهن است که برای جلوگیری از خوردگی با استفاده از روی پوشانده می شود. آهن به طور طبیعی در برابر اکسیژن و آب مقاومت ندارد اما زمانی که با استفاده از فلز روی پوشانده می شود در برابر خوردگی مقاومت بالایی پیدا می کند. گالوانیزسیون به دو طریق سرد و گرم صورت می گیرد. در این نوع ورق ها بین آهن و روی پیوندهای شیمایی ایجاد می شود، به این ترتیب حتی در صورتی که پوشش این نوع ورق ها هم آسیب ببیند، باز هم ورق آسیبی نخواهد دید و مقاومت کافی را خواهد داشت.

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

ورق آلوزینک چیست؟

این نوع ورق یکی از انواع ورق های فولادی آلیاژی است که با نام های گالوانوم و زینکالوم در بازار معروف هستند. ورق آلوزینک متشکل از سه عنصر مختلف اعم از آلومینیوم، روی، سیلیکون است که از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و عمدتا در محیط هایی که دارای رطوبت بسیار است این ورق کاربرد گسترده ای دارد.

یکی از وِیژگیهای مهم این نوع ورق، مقاومت بالای آن در برابر زنگ زدگی و اکسید آهن است. همچنین مشخصاتی مانند قابلیت جوشکاری بالا، انعطاف پذیری مناسب و قابلیت رنگ آمیزی خوب از دیگر ویژگیهایی است که باعث شده این ورق طرفداران زیادی به خود اختصاص دهد.

برای تولید این نوع ورق ها از فلز آلومینیوم استفاده می شود. آلومینیوم نوعی فلز است که از استحکام و دوام بالایی برخوردار است و مانع از خوردگی و آسیب دیدن ورق می شود که ویژگی است که این ورق را از سایر ورق ها متمایز می کند. ترکیب سه عنصری که برای تولید این نوع ورق ها استفاده شده است، کاربردی مقاوم در برابر شرایط بد جوی و مواد شیمیایی و اسیدی ایجاد می کند. این نوع ورق ها بیشتر در محیط هایی صنعتی با اسیدیته بالا مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

تفاوت ورق گالوانیزه و آلوزینک

تفاوت اول: شکل ظاهری

ورق آلوزینک و گالوانیزه از نظر شکل ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. یکی از تفاوت های عمده این ورق ها این است که ورق آلوزینک با ظاهری یکدست تر تولید می شوند. همین امر موجب محبوبیت این نوع از ورق ها شده است.علاوه بر این، این ورق در بازار به صورت رنگ شده در بازار یافت می شوند. این در حالی است که ورق  گالوانیزه دارای ظاهری براق هستند.همچنین این ورق ها بدون رنگ تولید می شوند. البته امکان رنگ کاری برای این نوع از ورق ها وجود دارد. در کل مشخصاتی مانند ظاهر یکدست و رنگ دار بودن موجب محبوبیت بیش از اندازه ورق آلوزینک شده است.

تفاوت دوم: مشخصات فنی

این دو نوع ورق از نظر ساختار و موادی که برای تولید آنها استفاده شده است متفاوت هستند. ورق گالوانیزه با استفاده از عنصر روی پوشش داده می شوند در حالی که برای ورق آلوزینک از ترکیب دیگری استفاده شده است.  بدیهی است میزان مقاومت این دو ورق براساس موادی که برای تولید آنها استفاده شده است، متفاوت می باشد.. برای تولید این ورق ها از سه عنصر مختلف اعم از آلومینیوم، روی و سیلیکون استفاده می شود که درصد حضورشان در این ورق ها به شرح زیر است.

  • 55 درصد آلومینیوم
  • 4 درصد فلز روی
  • 6 درصد سیلیکون

تفاوت سوم : ابعاد

هر دو ورق از نظر ابعاد نسبتا محدود هستند. اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که ورق های گالوانیزه با ابعاد متنوع تری قابل تولید هستند.به عنوان مثال ضخامت ورق گالوانیزه از 0.5 تا 2 قابل تغییر است در حالی که ضخامت ورق آلوزینک از 0.5 تا 0.8 تغییر می کند. محدودیت در ابعاد ورق آلوزینک یکی از معایبی این ورق به شمار می رود و همین موضوع باعث میشود فقط به خاطر این دلیل افراد به جای استفاده از ورق آلوزینک، از ورق گالوانیزه برای انجام فعالیت های خود استفاده نمایند.

تفاوت چهارم: بقا در برابر خوردگی

همانظور که قبلا توضیح داده شد برای تولید ورق آلوزینک از درصد زیادی آلومینیوم استفاده می شود. آلومینیوم موجود در این ورق ها باعث می شود این نوع ورق ها مقاومت بالاتری نسبت به ورق گالوانیزه داشته باشد. لذا در صورتی که مقاومت و استحکام ورق برای افراد از اهمیت خاصی برخوردار باشد بهتر است از ورق آلوزینک برای انجام فعالیت های خود استفاده نمایند.

تفاوت پنجم: هزینه تولید و قیمت تمام شده محصول

این دو ورق از نظر قیمت با یکدیگر متفاوت هستند. با توجه به این موضوع که ورق آلوزینک از مقاومت بیشتری برخوردار است و می توان از این ورق برای مدت طولانی تری استفاده نمود، بدیهی است که قیمت بالاتری داشته باشد. برای ساخت این ورق از عنصر آلومینیوم استفاده شده است. آلومینیوم جزء فلزهای گران قیمت به شمار می رود. همچنین در مقایسه با ورق گالوانیزه از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار است و موجب می شود قیمت تمام شده ی این ورق افزایش پیدا نماید.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان نتیجه گرفت که هر دوی این ورق ها برای مقاومت در برابر خوردگی تولید می شوند و از جهاتی به یکدیگر نیز شبیه هستند. اما تفاوت هایی که می تواند این دو ورق را از یکدیگر متمایز نماید مسائلی مانند شکل ظاهری، هزینه تولید و طول عمر، ابعاد و عناصر به کار رفته برای تولید آنها، هستند. در صورتی که قصد دارید در مورد ورق آلوزینک، ورق گالوانیزه و ورق آلومینیوم اطلاعات بیشتری کسب نمایید، می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید و در مورد این دو ورق اطلاعات بیشتری کسب نمایید و یا میتوانید با کارشناسان فروش شرکت ماموت در ارتباط باشید و سوالات خود را با آنها در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *